Frågan är om det någonsin varit så många norrmän på Manhattan som de senaste dagarna.
Upp till 10 000 supportrar uppges ha tagit turen över Atlanten för att se sitt landslag spela VM för första gången sedan 1998. Natten till tisdag svensk tid väntar Senegal på VM-arenan i New Jersey.
– Det är fantastiskt med så massor av norrmän på läktaren. Vi vet hur viktig matchen är och den är så klart vårt huvudfokus, men inramningen blir en bonus. Vi ska njuta av ögonblicket och minnas det resten av livet, säger mittfältaren Morten Thorsby.
Men supportrarna får lägga både tid och mycket pengar för att ta sig ut till arenan.
Inför VM höjdes biljettpriserna för tåget mellan Manhattan och New Jersey med 800% till nära 950 kronor tur och retur. Fans som kör till arenan får vara beredda att betala drygt 2000 kronor för en parkeringsplats – och dessutom gå en halvtimme.
Borgmästaren varnar för kaosväder
Det norska fotbollsförbundet avråder supportrarna att använda kollektivtrafiken för att i stället ta sig ut med taxi eller deras egen supporterbuss. Supportrarna Jörgen och Marlin har valt det senare alternativet.
En tur och retur-biljett på de chartrade bussarna från södra Manhattan kostar mellan 600 och 700 kronor. Redan åtta timmar innan avspark började norska fans ta sig ut till supportersamlingen utanför arenan.
– Det är dyrt så det räcker och blir över, men det är okej för att ta sig till och från arenan, säger Marlin.
Hur tror du det blir för supportrarna som väljer tåget?
– Det blir säkert svårare. Jag kan tänka mig att det kommer vara mycket folk på tunnelbanan.
Transporten är inte det enda bekymret för de norska supportrarna.
Det väntas regnoväder med åska och hårda vindbyar, vilket fått New Yorks borgmästare att varna VM-besökarna och lokalbefolkningen.
”Om regnet och stormen blir kraftig, sök skydd inomhus och vänta tills förhållandena förbättras innan du reser. Ingen destination är värd att riskera din säkerhet för”, skriver Zohran Kwame Mamdani på X.