Solen skiner i Göteborg. Under måndagen var det temperaturer runt 20 grader och ju längre veckan går desto varmare kommer det att bli.
– Sommartemperaturer mellan 20 och 25 kan vi vänta oss i veckan här sen kommer den riktigt varma luften upp någon gång under fredag som det ser ut som nu i alla fall, säger Henrik Reimer, meteorolog på SMHI.
Meddelande om höga temperaturer i Götaland
Under måndagen gick SMHI ut med ett meddelande om att det väntas varmt väder i stora delar av Götaland mellan torsdag och söndag.
– Den riktas bara till folk i riskgrupp för värme. Anledningen att den ligger ute är att det kan vara påfrestande med värme och att den fortgår i flera dagar. Det är ett sånt kriterium att det ska vara varmt flera dagar i sträck, säger Henrik Reimer.
Göteborg omfattas inte av meddelandet. Det beror på att de vindar som kommer in från havet dämpar temperaturerna.
– Det kommer in lite svalare luft från havet så just längs med kusten är det inte lika varmt som de inre och östra delarna av Götaland, säger han.
”Temperaturer omkring 30 grader”
Det betyder dock inte att det kommer att bli låga temperaturer framåt helgen.
– Det finns absolut sannolikhet för temperaturer omkring 30 grader. Det är inte alls omöjligt att det blir det under helgen då främst, säger han.
– Sannolikheten för sol är absolut hög i veckan och helgen och då det är högtrycksbetonat så är det låga vindhastigheter också. Det är jättebra semesterväder om man tycker om sol och värme.
Trots att Göteborg inte omfattas av meddelandet är det enligt Henrik Reimer viktigt att tänka på att dricka mycket vatten och att försöka hålla sig sval om man vet med sig att man är känslig för värme.
Osäker prognos efter helgen
Efter helgen ser det enligt Henrik Reimer ut som att den riktig varma värmen drar förbi. Efter det är det osäkra prognoser.
– Det beror lite på om högtrycket lyckas leva kvar eller om det bryts ner av att det börjar regna igen, då blir det svalare. Men ligger högtrycket kvar så kan vi fortfarande få dryga 20 grader, säger Henrik Reimer.