AIK fick ingen lyckad start på matchandet efter sommaruppehållet.
När laget under måndagen spelade sin första träningsmatch efter ledigheten blev det förlust med 2–0 mot Kalmar FF på Stångebro sportfält i Linköping.
AIK hamnade i underläge före paus och lyckades sedan inte resa sig i den andra halvleken.
– Det är klart att man är besviken, det ska inte se ut så här för oss. Vi borde göra fler mål och vi släpper in två enkla mål. Det är lite så vår säsong har varit, säger Eskil Edh till AIK+.
Tidigt underläge
Kalmar FF gick till paus med en 2–0-ledning efter två snabba mål i slutet av den första halvleken.
Den tidigare AIK-spelaren Abdussalam Magashy öppnade målskyttet i den 40:e minuten när han blev frispelad av Charles Sagoe Jr.
Bara tre minuter senare kom också 2–0. Då var det Anthony Olusanya som hittade rätt efter förarbete av Emeka Nnamani.
Ett resultat som sedan stod sig matchen ut.
– Vi kommer in i matchen ganska dåligt och når inte den nivå vi vet att vi kan hålla. Men vi växer in i det under matchens gång och avslutar den ganska bra, säger AIK:s Charlie Pavey till AIK+.
Glädjebesked för AIK
Båda lagen passade på att lufta trupperna rejält, framför allt i samband med halvtidsvilan.
För AIK fanns det också ett glädjebesked.
Eskil Edh spelade de första 45 minuterna efter en längre skadefrånvaro.
– Det är skönt att vara tillbaka och kul att spela fotboll igen, säger Edh till AIK+.