← Alla nyheter

Sydsvenskan · 3 tim sedan Lokalt

Tidigare Wimbledonmästaren avstängd i fyra år

Tennisstjärnan Marketa Vondrousova vägrade att ta ett dopingtest. Nu stängs den tidigare Wimbledonmästaren av i fyra år.

Det var i december förra året som tjeckiskan Marketa Vondrousova vägrade lämna ett dopingprov vid en oannonserad kontroll.

Vondrousova själv hävdar, i ett inlägg på Instagram, att psykisk ohälsa och rädsla påverkade hennes beslutsfattande då provtagaren knackade på sent på kvällen och inte identifierade sig ordentligt.

Men tennisens organ som arbetar mot korruption och doping (ITIA) har utrett händelsen beslutade att Vondrousova stängs av i fyra år.

Vondrousova skrev historia 2023 när hon som första oseedade spelare på damsidan vann Wimbledon efter att ha slagit tunisiskan Ons Jabeur i finalen. Som bäst låg tjeckiskan sexa på världsrankingen men har sedan dess sjunkit till plats 122.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.