Buschs benhårda nej till Andersson: ”Skadlig för Sverige”
Beskedet: Samarbete med S uteslutet
・Uppdaterad:
Flörtarna mellan Ebba Busch (KD) och Magdalena Andersson (S) har varit flera.
Men nu sätter Busch ner foten och ger beskedet att ett samarbete med Socialdemokraterna är uteslutet efter valet.
- Hon kommer med en politik som kommer att vara skadlig för Sverige, säger KD-ledaren om Magdalena Andersson.
På måndagen samlade Kristdemokraterna till en pressträff på Donners plats i centrala Visby. Det är inte förrän på tisdagen som politikveckan i Almedalen drar igång på allvar, men KD tog tillfället i akt för en tjuvstart.
Partiledare Ebba Busch presenterade ”Sverigedrömmen”, en sammanfattning av vad partiet nu går till val på.
Här finns förslag på omprioriterad ekonomisk politik som ska gynna låginkomsttagare mer än höginkomsttagare, förstatligande av vården och förbud mot burka och niqab.
”En blågul comeback”
Ebba Busch är kritisk till hur Tidökollegorna talat för mycket om den gångna mandatperioden och pekar ut det som en anledning till att Tidöpartierna ligger långt efter oppositionen i opinionsmätningar.
– Det har varit för mycket fokus på slutredovisning, för lite fokus på startskottet för de kommande fyra åren, säger Ebba Busch och tillägger att hon arbetar för ”en blågul comeback”.
Vid flera tillfällen under det senaste året har Ebba Busch pekat på möjliga samarbeten med Socialdemokraterna. En del har handlat om en bred energiöverenskommelse och en annan rör förstatligandet av vården.
Kängan till Andersson – skadlig
Men på TV4:s fråga om hon utesluter alla andra regeringar än en tillsammans med Tidöpartierna ger Ebba Busch ett rakt besked.
– Magdalena Andersson är inte min statsministerkandidat av den enkla anledningen att hon kommer med en politik som kommer att vara skadlig för Sverige.
Framför allt pekar Ebba Busch på S troliga samarbete med MP, V och C som hinder för att KD skulle vara intresserade av ett samarbete.
Kraven till Kristersson
Samtidigt säger KD-ledaren vidare att hennes parti inte kommer att stötta en Ulf Kristersson-regering rakt av. Partiet har krav, bland annat presenterat i ”Sverigedrömmen”, som måste mötas av de andra partierna i ett samarbete.
– Vi stöttar ju inte en blågul regering blankt av. Det här är det man behöver möta oss på.
Ebba Busch menar att hennes uppgift nu är att försöka dra över mittenväljare från oppositionen. Ett hinder kan vara att Sverigedemokraterna kommer att ingå i en regering, om Tidöpartierna vinner valet. Det är ett rött skynke för mittenväljare
– Jag tror bara inte att det bygger mer förtroende av att man står och ropar i kammaren bland de yttersta politiska ledarna liksom om ”nyssnazister” och ”Hamaskramare”, säger Ebba Busch och fortsätter:
– Jag har varit stenhård i min kritik både på högerflanken och på vänsterflanken. Men jag tror att det som mobiliserar och flyttar väljare och som förtjänar förtroende det är att ge svaret på vad vi vill med makten de kommande fyra åren.