Midsommarstången blev stulen – man utreds för utpressning
För andra året i rad blev midsommarstången stulen i Nättraby. Det efter det årliga firandet arrangerat av den lokala hembygdsföreningen.
Mannen som hittade stången krävde hembygdsgården på pengar i utbyte, men blev istället polisanmäld.
I 30 år har Nättraby hembygdsförening arrangerat midsommarfirande för lokalbefolkningen. Förra året blev midsommarstången stulen och i år har historien upprepat sig själv.
– Hela Nättraby tycker att det är fruktansvärt, säger Ingegerd Holm, ordförande för Nättraby Hembygdsförening.
Utreds för utpressning
Stången hittades upp av en man vid kyrkogårdsmuren. Men för att lämna tillbaka stången ville mannen ha ett utbyte på 2 000 kronor. Men hembygdsgården lyckades få tillbaka sin stång utan att betala mannen och istället så polisanmäldes han.
Nu utreds anmälan som försök till utpressning.
– Det var rena utpressningen och det höll han på med hela dagen, säger Ingegerd Holm.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.