Spansk tidigare minister döms till fängelse
Publicerad 15.46
Premiärministerns tidigare högra hand döms till 24 års fängelse för korruption.
Spaniens högsta domstol har under måndagen dömt tidigare transportministern José Luis Ábalos och hans före detta rådgivare Koldo Garcia till fängelse. De döms till 24 respektive 19 års fängelse. Båda står anklagade för korruption.
José Luis Ábalos döms blad annat för mutbrott, organiserad brottslighet, och förskingring.
Rättegången är ett av flera korruptionsfall som rör personer i premiärminister Pedro Sánchez krets. Sánchez själv är inte misstänkt i något av fallen och menar att de är en del av en kampanj för att avsätta honom, rapporterar AFP.