Moderaterna dömer ut klimatmålet för transporter: ”Kommer vi nå det? Nej”
Moderaterna vill ersätta klimatmålet för inrikes transporter med ett så kallat ”elektrifieringsmål”.
Det betyder att inget av Tidöpartierna längre står fast vid målet om minskade utsläpp från inrikes transporter till 2030.
– Kommer vi att nå det? Nej, det kommer ju ingen som inte höjer drivmedelspriserna, säger Elisabeth Svantesson.
I februari meddelade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) att hennes parti vill avskaffa Sveriges klimatmål för inrikes transporter till 2030, och ersätta det med ett elektrifieringsmål.
– Sverige behöver komma bort från att klimatmålen fokuserar på att fasa ut saker, på vad vi ska förbjuda och helt orealistiska målbanor, sa hon då till SVT.
Även KD och SD har tidigare meddelat att de vill slopa målet för inrikes transporter till 2030.
Nu ansluter sig även Moderaterna till samma linje.
– Liberalerna har sagt att de föredrar ett elektrifieringsmål och vi har svarat att i grund och botten är det en bra idé, säger Ulf Kristersson (M) på en pressträff på måndagen.
Enligt statsministern finns dock inget gemensamt beslut kring när Tidöpartierna planerar att göra om klimatmålen.
– Men det är en av de saker vi diskuterar just nu, ingen tvekan om det, säger Ulf Kristersson.
M: Fel att höja priset
Målet om att utsläppen från inrikes transporter ska ha minskat med 70 procent år 2030 jämfört med år 2010 är det klimatmål Sverige är längst ifrån att nå.
Enligt klimatpolitiska rådet krävs bland annat högre skatt på fossila drivmedel i kombination med högre reduktionsplikt.
Men det är fel väg att gå enligt Moderaterna – även om konsekvensen blir att Sverige missar målet.
– Kommer vi att nå det? Nej, det kommer ju ingen som inte höjer drivmedelspriserna att göra, säger Elisabeth Svantesson.
– Att höja drivmedelspriset med 10 kronor litern, som skulle krävas om vi ska nå målet, det är nog bara några partier på vänstersidan som är intresserade av.
Klimatlagen gäller tillsvidare
Så länge målet finns kvar har regeringen dock, enligt Sveriges klimatlag, en skyldighet att bedriva en politik som utgår från klimatmålen. En lag som alla partier utom SD röstade ja till 2017.
Då följer ju inte ni den?
– Alltså lagstiftaren, vi är ju just nu i den lagstiftande församlingen, och det finns ju några partier som verkligen vill nå det här målet, och då måste man höja drivmedelspriserna.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.