Åtal mot tidigare rektor på Citygymnasiet i Västerås – misstänks ha lurat till sig nära två miljoner
Den tidigare rektorn på Västerås Citygymnasium åtalas för flera fall av grovt bedrägeri, vilket VLT var först med att berätta. Skolan stängdes 2023 efter att Skolinspektionen upptäckt allvarliga brister.
Enligt åtalet ska Citygymnasiets tidigare rektor vid flera tillfällen ha uppgett att lärare utbildat sig i yrkesämnen, trots att så inte varit fallet.
Han ska också ha lämnat felaktiga uppgifter om hur många elever som hade gått på lovskola. Brotten ska ha skett under 2022 och 2023 enligt åtalet.
Nekar till brott
Totalt ska han ha fått närmare två miljoner kronor för mycket utbetalt från Skolverket. Åklagaren yrkar på att den tidigare rektorn ska meddelas näringsförbud i fem år.
Mannen har nekat till brott i förhör.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.