Efter flera fyrhjulingsstölder i Dalarna – nu varnar polisen för fler
Polisen ser en ökning av fyrhjulingsstölder i Dalarna och varnar för att fler brott kan vara att vänta de kommande veckorna. Nu uppmanas ägare att vara extra vaksamma.
Enligt polisen genomförs stölderna ofta snabbt och planerat och tjuvarna riktar främst in sig på nyare fyrhjulingar. Flera av de stulna fordonen har dessutom varit utannonserade på nätet vilket gör att polisen misstänker att tjuvarna använder annonserna för att hitta lämpliga objekt.
Polisen uppmanar nu ägare att förvara fyrhjulingar i låsta och väl upplysta utrymmen samtidigt som man är extra uppmärksam på okända personer och fordon.
Gps på fyrhjuling löste tidigare stöldhärva
Nyligen nystades en stor stöldhärva upp där runt 70 motorcyklar och fyrhjulingar stulits i Dalarna och andra delar av Mellansverige.
Stölderna skedde förra sommaren och löstes efter att en man i Leksand bestulits på en fyrhjuling och två motorcyklar. Fyrhjulingen var utrustad med en gps-sändare och ägaren kunde slå larm till polisen när han såg att fordonet färdades söderut.
I videon nedan: Så avslöjade Erik stöldligan – följ med till gården där fordonen stals och hör hur han tänker försöka skydda sina ägodelar framöver.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.