Branschens reaktioner på regeringens nya filmpolitik
Kritiken från branschen är hård efter att regeringen presenterat sitt förslag till ny filmpolitik.
– Det betyder att vi cementerar oss i Europas bottenskikt, säger Eva Hamilton, ordförande för Film & tv-producenterna.
Eva Hamilton, ordförande för Film & tv-producenterna, argumenterade redan tidigare i år för en strömningsskatt. Idag är hon besviken.
– Regeringen har ju valt bort alla viktiga frågor som fanns i den här utredningen. Det är just nu noll kronor till extra finansiering av film och tv-serier – svenska berättelser. Det betyder att vi cementerar oss i Europas bottenskikt vad gäller stöd per capita, säger Eva Hamilton.
Se mer av Eva Hamiltons kritik i videon.
Svenska filminstitutet: ”Förnedrande”
Anna Croneman, vd för Svenska Filminstitutet, är också besviken och kallar förslaget ”ett svek mot filmskaparna och publiken”. Till SVT Kulturnyheterna säger direktören för den statliga stiftelsen att Tidöregeringens presskonferens under måndagen kändes ”på gränsen till förnedrande”.
– Det känns inte som att det här över huvud taget har varit en fråga som man tagit på allvar, säger Croneman.
MP: ”Ett haveri”
Amanda Lind, språkrör för Miljöpartiet, skriver till Kulturnyheterna: ”Regeringens filmpolitik är ett haveri. De har släpat benen efter sig hela mandatperioden och lägger nu fram ett förslag som knappt är någonting.”
Hon efterlyser de förslag som utredningen lade fram.
”Det svensk film behöver är istället ett paket som på riktigt stärker filmen, med insatser som sänkt biomoms, en streamingskatt och en stabilt finansierad filmfond. ”
Hårdare straff för illegal ip-tv
Regeringen meddelade samtidigt att man vill fortsätta att utreda skärpt lagstiftning mot de aktörer som erbjuder illegala iptv-tjänster.
– Det är positivt att regeringen signalerar allvaret i frågan och väljer att inte ta lätt på den, säger Sara Lindbäck på konsultföretaget Rättighetsalliansen, som bland annat företräder aktörer som Nordisk film och Svensk Filmindustri.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.