Efter OS-nobben – Felix Monsén inleder samarbete med Österrike: ”Ger lugn”
Felix Monsén nobbades till OS och har de senaste åren tvingats träna i egen regi.
Nu inleder den svenske fartåkaren ett samarbete med Österrike.
Satsningen ska ge en skjuts in mot alpina VM 2027.
– För två år sedan stod jag utan tränare, serviceman och landslag. Nu har jag ett samarbete med den ledande skidnationen i världen, säger 31-åringen till DN.
Felix Monsén kommer visserligen fortsatt att betala det mesta av sin satsning själv. Men ett samarbete med tunga alpinnationen Österrike ska ge Sveriges ende fartåkare i världscupen bättre sparring, bättre förutsättningar – och ett större lugn.
– Det kommer inte gratis. Det blir dyrare än vad det hade varit om jag hade kört samma upplägg som förra året, säger han.
– Men jag tycker det är värt det.
I den deal som 31-åringen själv har arbetat fram med det österrikiska förbundet går Monsén in med sin egen tränare och serviceman i Österrikes så kallade världscuplag 2. Tillbaka får han fler tränare, träningskompisar och ett upplägg att haka på, både under försäsong och inför tävlingar.
– En av av de största utmaningarna har varit att hitta bra träning. Så för min del avlastar det här mycket i mitt jobb med att försöka komma in på olika skidorter, säger Monsén som dessutom har sin bas i Innsbruck.
– Det ger ett helt annan lugn i förberedelserna. Vi tar hjälp av dem för att komma in på olika träningsbackar och det blir lättare att fokusera på skidåkningen, i stället för att behöva fokusera så mycket på vart vi ska träna, hur det ska gå till och vilka vi ska träna med.
Hans första läger med österrikarna blir i Chile i sommar. Där börjar resan mot nya mästerskap efter OS-nobben i vintras.
Och vad kan du och ditt team ge österrikarna?
– Dels sparring. Jag är ofta ganska snabb på träning och pushar.
– Sen tror jag att bara allmänt att min motivation, att jag gör det här på egen hand, kan vara bra för dem att se.
Det var för två år sedan som Felix Monsén petades från alpina landslaget.
Svenska skidförbundet hade helt enkelt inte pengar till en fartsatsning.
Han stöttas visserligen delvis med transporter och ”lite pengar” av förbundet. Men resten – miljonbelopp för att kunna betala bland annat två anställda – har han som chef över sitt eget team tvingats skaka fram själv.
I vintras såg satsningen ut att leda hela vägen in OS-truppen.
Felix Monsén hade inledningsvis en tuff säsong men slog i januari till med ett pangresultat, och personbästa, i Kitzbühels världscupstörtlopp (tia).
Det räckte inte.
– Det var lite som en bomb efter att man var väldigt glad ... när man fick reda på det. Men jag gick vidare ganska snabbt och försökte fokusera på de kommande tävlingarna, säger Monsén.
Snåriga kriterier från Sveriges olympiska kommitté och ett dribblande med kvotplatser väckte dock rejäl kritik.
– Det var härligt att se den stöttningen och att folk bryr sig så mycket. Det gav mig motivation till att verkligen kämpa vidare.
I vinter är målet VM i Schweiz. Samtidigt inleds en ny OS-cykel.
Vad betyder ditt nya samarbete med Österrike sett ur den synvinkeln?
– Det betyder mycket helt klart. För två år sedan så stod jag utan tränare, serviceman och landslag.
– Nu har jag ett samarbete med den ledande skidnationen i världen, vilket gör att det blir helt andra förutsättningar.