Det blir ingen ytterligare finansiering av svensk film genom att införa en ny avgift på strömningstjänsterna. Det står klart när Tidöpartierna presenterar sitt förslag till ny svensk filmpolitik.
– Vi tycker inte att vanliga människor som jobbar hårt för för sina löner ska behöva drabbas av en streamingskatt som ytterst skulle läggas på konsumenten, säger kulturminister Parisa Liljestrand (M).
Liljestrand anser också att strömningsbolagen själva spelar in ”fantastiska produktioner” i Sverige.
– Vi tror inte heller att det är rätt väg att gå att belägga dem med en streamingskatt, att det på något sätt skulle få dem att bli mer intresserade av att producera här, snarare tvärtom.
Pengabeslut skjuts upp
En statlig utredning föreslog förra året just en ny avgift på strömningstjänster. Utredningen föreslog också bland annat sänkt moms på biobesök och att staten skulle skjuta till ytterligare 200 miljoner kronor i medel till svensk film.
Men alla konkreta förslag om moms och anslag skjuts på framtiden.
– Det går inte att säga någonting om det. Det måste ju hanteras i en gängse budgetprocess och där är vi inte, speciellt inte under ett valår. Men det vi ser är ju att regeringen delar utredningens synpunkter kring att en filmfond vore en bra väg framåt, säger Parisa Liljestrand.
”Från identitetspolitik”
De nuvarande sju filmmålen ska bli tre, enligt Tidöpartiernas förslag: Ett brett filmutbud av hög kvalitet som visas i hela Sverige. En stor publik nationellt och internationellt. Och filmarvet ska bevaras och användas.
Därmed vill regeringen skrota tidigare mål om bland annat jämställdhet och mångfald samt att ge barn möjligheter till eget skapande.
– De nya målen innebär mindre detaljstyrning och ett skifte från identitetspolitiska ambitioner till större fokus på publiken i hela landet och vårt gemensamma filmarv, säger Jonas Andersson (SD).
Filmbranschen: Urvattnat
Den nya statliga filmpolitiken får hård kritik och beskrivs av filmbranschen som både urvattnad och otillräcklig.
– Det här är nog en av de mest substanslösa propositionerna i Sveriges historia, säger Film & tv-producenternas ordförande Eva Hamilton till TT.
Hon tycker att det är anmärkningsvärt att regeringen valt bort flera av de tunga förslag som fanns i filmutredningen.
– Man har haft ett år på sig sedan utredningen och väljer då bara att skjuta upp allting som är viktigt. Just nu finns det inte en ny krona till svensk filmproduktion, säger hon.
Filminstitutets vd Anna Croneman skriver till TT:
”Det är anmärkningsvärt att regeringen ett och ett halvt år efter att filmutredningen presenterades, behöver ytterligare tid till utredning av förslagen som handlar om finansiering till svensk film. Detta när svensk film befinner sig på den absoluta botten i europeiska jämförelser”.
Tidigare kulturministern Amanda Lind (MP), kallar den nya filmpolitiken ”ett haveri”:
”Det svensk film behöver är i stället ett paket som på riktigt stärker filmen, med insatser som sänkt biomoms, en streamingskatt och en stabilt finansierad filmfond. Det är förslag som Filmsverige efterfrågar, som skulle göra skillnad på riktigt”, skriver hon till TT.