← Alla nyheter

SVT Småland · 2 tim sedan Lokalt

Inlagd patient dog efter tecken på akut stroke – Region Kalmar län lex Maria-anmäler sig själva

En person i 40-årsåldern avled efter att hen utvecklat tecken på akut stroke när hen var inlagd för observation på sjukhuset i Oskarshamn. Nu anmäler regionen händelsen enligt lex Maria.

Inlagd patient dog efter tecken på akut stroke – Region Kalmar län lex Maria-anmäler sig själva

En person i 40-årsåldern avled efter att hen utvecklat tecken på akut stroke när hen var inlagd för observation på sjukhuset i Oskarshamn. Nu anmäler regionen händelsen enligt lex Maria.

Personen hade symtom på en så kallad TIA-attack, alltså tillfällig syrebrist i hjärnan, och sökte vård. Hen lades då in för utredning och observation. Under tiden på sjukhus visade patienten tecken på akut stroke.

Rutiner följdes inte och när personal konstaterat att det handlade om en stroke var det för sent för att sätta in proppupplösande behandling. Patienten flyttades till Universitetssjukhuset i Linköping, men avled några dagar senare.

Enligt regionen har hanteringen av ärendet utsatt patienten för en allvarlig vårdskada och har med största sannolikhet också bidragit till patientens död.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Småland →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.