På tisdag drar ”Allsång på Skansen” i gång i SVT och likt tidigare år är det Pernilla Wahlgren som styr skutan.
I det senaste avsnittet av podcasten ”Wahlgren och Wistam” framgår det dock att hon är ”jättenojig” inför premiären eftersom hon dragits med en förkylning.
– Grejen är att jag har varit sjuk nu i, det här är väl fjärde dagen, och jag har haft läkare som kollat på mig för jag trodde att det var halsfluss, för att jag hade så jävla ont i halsen, säger tv-profilen i podden.
Vidare säger hon att hon nästan hoppades att det skulle vara halsfluss eftersom hon då skulle fått penicillin och blivit frisk på några dagar.
Pernilla Wahlgren: ”Haft såna otroliga problem”
Poddkollegan och nära vännen Sofia Wistam frågar då om Wahlgren tror att hon kommer behöva ställa in programledargigget, men så illa är inte fallet.
– Nej, men alltså rösten kommer jag ha ändå. Även om... Så här är det alltså: sjunger man när man är förkyld så är man hes, så man kanske inte kan ta alla toner. Men det jag är rädd för mer än allsången, ska jag säga, det är ju mina stämband eftersom jag har haft såna otroliga problem med dem, säger Wahlgren.
I en kommentar till Svensk Damtidning – som var först att rapportera om programledarens sjukdom – säger SVT:s presstalesperson Mari-Linn Almgren Klevhamre att det finns en krisplan utifall Pernilla Wahlgren inte skulle kunna programleda allsången.
– Vid eventuella sjukdomsfall så finns det alltid en plan B men hur den ser ut är inget som vi kommunicerar ut, säger hon.
Wahlgren dagen innan premiären: ”Kämpar på”
När Expressen når Wahlgren på måndagseftermiddagen berättar hon att hon precis har repat inför premiären. Än så länge går det bra, även om hon håller igen lite.
– Jag kämpar på. Jag proppar i mig honung och grejer men ja, jag åkte på en jävla förkylning som inte går över. Men gudskelov mår jag bättre på dagarna och så hostar jag på nätterna. Det går lite fram och tillbaka, men jag kan inte göra så mycket mer.
Är du orolig för morgondagen?
– Nej, det är jag faktiskt inte. Jag är mer orolig för mina stämband för att jag inte vill slita på dem. Jag är så bortskämd med att alltid vara frisk, jag är så sällan sjuk så jag är bara lite ovan. Men herregud, det är bara en förkylning – det kunde varit värre. Jag har inte brutit något ben och jag är inte skadad eller något annat så det ska nog gå bra.
Wahlgren förtydligar också att hon inte har feber eller mår dåligt, och att det ändå har fungerat att sjunga på repet.
– Imorgon ska jag ge allt! säger hon.