Grund- och ytvattennivåerna blir lägre och lägre när regnet uteblir på Gotland. Trots att vattnet inte är slut råder det brist på ön – igen.
Regionens lösning är därför från och med måndag att sänka trycket i kranarna. Samtidigt kommer tiotusentals människor att ta färjan till Visby för Almedalsveckan.
– Man får ju inte säga att man inte tycker om turisterna, men jag tycker det är för mycket här. Det går ju åt för mycket vatten, säger Lena Sletteberg som bor på östra Gotland.
”Höna av en fjäder”
Clas Jakobsson som bor i Hemsetrakten på den södra delen av ön tror inte att Almedalsveckan enskilt är ett problem, utan att hela turistsommaren påverkar.
– Alla jippon, evenemang och varje människa förbrukar ju mycket vatten. Vi har en begränsad mängd och den måste vi hushålla med, säger han.
Andreas Sorby i Stenkyrka menar att det inte är någon nyhet att det är torrt i brunnarna. Han tycker regionen behöver vidta mer långsiktiga åtgärder.
– Det är klart det påverkar förbrukningen, men det är att göra en höna av en fjäder att säga att turisterna är problemet. Det finns alla möjligheter att ta till vara på vattnet som naturen förser oss med, säger han.
”Måste hjälpas åt”
Förutom sänkt vattentryck stänger regionen också flera vattenkiosker tills nivåerna har återhämtat sig.
Lisbeth Buskas i Roma behöver för tredje året i rad pausa sin verksamhet under sommaren på grund av vattnet. Hon säger att det behövs en gemensam insats för att klara av den.
– Alla får hjälpas åt att hålla tillbaka, kanske inte duscha två gånger om dagen. Jag försöker spara så gott jag kan så att resten också får vatten, säger hon.