INSÄNDARE. Regeringens förlag att sänka straffbarhetsgränsen från 15 till 14 år är ett gigantiskt misstag. Förnuftiga socialdemokrater kan stoppa förslaget genom att rösta nej i riksdagen, skriver Ingvar Lager.
Regeringen ville åtgärda gängkriminalitet och skjutningar genom att göra 13-åringar straffmyndiga så att de kan sättas i fängelse. Men när alla partier utanför Tidögruppen var emot förslaget skulle det inte ha gått igenom i riksdagen.
Emellertid ansåg Socialdemokraterna att straffbarhetsåldern kunde sänkas, inte med två år, men väl med ett. Det blev regeringens räddningsplanka. Ett nytt förslag ska komma från regeringen för riksdagen att ta ställning till, och det är att man blir straffmyndig vid 14 års ålder.
Det svenska samhället är starkt och får inte kapitulera. Ungdomsvården är sargad av tidigare reformer, men visar nu tydliga tecken på återhämtning. Polisen arbetar framgångsrikt i global samverkan och är på god väg att knäcka gängkriminaliteten.
Regeringens förlag är ett gigantiskt misstag. Förnuftiga socialdemokrater kan stoppa förslaget genom att rösta nej i riksdagen.
Mer om insändare: Så skriver du på insändare och svar
Fler insändare: dn.se/insandare