Skellefteåbo försökte stoppa inbrott – döms för fortkörning
En man i 60-årsåldern åkte fast för fortkörning efter att ett inbrottslarm utlösts på restaurangen han äger. Trots att tingsrätten bedömer att mannen agerat i en nödsituation döms han till böter.
Det var i september förra året som mannen körde i 86 kilometer per timme på en 80-väg i Skellefteå kommun. Han erkänner att han körde för fort, men tycker inte att han borde dömas för brott.
Han berättar att han fick ett inbrottslarm från en restaurang som han äger som ligger ett par kilometer från platsen. Han körde därför för fort för att hinna dit, men när han kom fram var det ingen där.
Bara någon vecka senare skedde ett fullbordat inbrott på restaurangen och då greps de misstänkta gärningsmännen.
Döms trots nödsituation
Skellefteå tingsrätt anser att det rörde sig om en nödsituation vid fortkörningen, men att mannen hade kunnat agera annorlunda, exempelvis genom att ringa polisen. Därför bedömer man att fortkörningen inte var försvarlig.
Han döms för brott mot trafikförordningen och ska betala böter på 1 500 kronor.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.