SMHI varnar för höga temperaturer
SMHI varnar för höga temperaturer i större delen av Götaland och Värmland från torsdag eftermiddag till söndag kväll. Till helgen väntas temperaturerna stiga över 30 grader och lokalt nå upp till 33 grader.
Varningen riktar sig framför allt till riskgrupper som äldre, små barn, gravida och personer med underliggande sjukdomar. Höga temperaturer under en längre period kan öka risken för hälsoproblem.
– Man ska vara uppmärksam på sina kroppssignaler, hålla sig i skuggan eller inomhus och dricka mycket vatten, säger SMHI meteorolog Catarina Wahlström.
SMHI har även utfärdat en varning för delar av Kalmar län, där de höga temperaturerna väntas hålla i sig fram till onsdag kväll.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.