← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 3 tim sedan Sport

Längdskidparets succé – VM-silver i helt ny sport

Tog VM-silver ✓ ”Surrealistiskt”

Det är nästan så det hörs på andra sidan luren att den svenska längdskidstjärnan ler när hon berättar.

Den 23 maj gjorde skidparet sin första hyrox-tävling tillsammans. Mindre än en månad senare, den 21 juni, stod de på startlinjen i sin andra hyrox-tävling någonsin, vid VM som under helgen pågick i Strawberry arena i Solna.

52,03 minuter senare sprang de först över mållinjen, med ett nytt svenskt rekord.

Men jublet fastnade snart i halsen.

”Extremt”

Först efter målgång får paret veta att en domare uppfattat ett regelfel någonstans under tävlingen, och de straffas därför med 15 sekunders tidstilägg. Det kostade dem guldet.

– Det är ju en bedömningssport men det var super, superhårt i att vi förlorade segern på det fast vi var först över linjen. Vi hörde att vi fick en varning men vi visste inte förrän vi gått i mål att vi blivit straffade, berättar Lundgren och fortsätter:

– Jag tycker att det var extremt, extremt hårt eftersom att vi var ju så noggranna efter varningen och jag gick ju verkligen bredvid och bara kikade på Gustav.

Under måndagen har besvikelsen ändå hunnit gå över i glädje.

– Jag är imponerad och stolt över oss att vi har bara gått ut och kört och vågat testa på det här och låtit det liksom var kul. Och att vi tog svenskt rekord, och satte nytt personbästa.

Nästa år går hyrox-VM i Hong Kong. Men för Lundgrens del är hyrox-satsningen över för i år. I stället blickar hon mot skid-VM i Falun 2027.

Just nu 20% på utvalda funktionsplagg hos Haglöfs – passa på att fynda!

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.