Bakgrunden till vattenbristen stavas låga vattennivåer efter torra vintrar. På grund av bristen uppmanas skåningar att inte vattna gräsmattor, inte fylla pooler och duscha kortare.
Skåningarna i VA Syd-området sparar in på vattnet. Men bland villaägare i Lomma ökar istället förbrukningen. Sydsvenskan frågar Lommaborna varför de inte sparar på de dyrbara dropparna.