Keir Starmer avgår som Storbritanniens premiärminister
Keir Starmer avgår som Storbritanniens premiärminister och partiledare för Labour, efter ökad press och kritik från ministrar.
– Jag kommer göra allt jag kan för att försäkra en ordningsam maktövergång, säger Keir Starmer.
Keir Starmer meddelade på måndagsförmiddagen sin avgång som ledare för partiet Labour, och därmed även sin post som premiärminister.
– Varje val jag har gjort har handlat om att sätta landet jag älskar först, säger Keir Starmer till reportrar på plats utanför 10 Downing Street.
Stunden han blev premiärminister beskriver han som den ”stoltaste” i sitt liv, men säger vidare att vägen inte varit lätt.
– För sex år sedan ärvde jag ett parti som var politiskt, finansiellt och moraliskt bankrutt, säger Starmer.
– Vi förändrade vårt parti och återupprättade förtroende för vår ekonomi, vårt försvar, vår nationella säkerhet, och blev ett parti som återigen stod stolt med, och inte mot, vår nationella flagga.
Starmer: Försäkrar en ny ledare innan september
Beskedet att Keir Starmer avgår kommer efter att pressen ökat på honom att avgå, efter motgångar och försvagat förtroende enligt opinionsmätningar.
Pressen ökade ytterligare efter att Andy Burnham, som beskrivits som en utmanare till Starmer, vann i Makerfields fyllnadsval och nu kliver tillbaka in i det brittiska parlamentet.
Keir Starmer uppger att han kommer att be partiets verkställande kommitté, NEC, att ta fram en tidsram för nomineringar till ledarposten den 9 juli.
– Utifall att det blir en kamp kommer det försäkra att en ny ledare är på plats innan parlamentet öppnar igen i september.
Han säger vidare att han kommer stanna kvar vid premiärministerposten fram till dess att det finns en ny partiledare.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.