Jordgubbsodlare i Säve chockades av gåva från lokalbo: ”Så tacksam”
Kriser kan ibland ta fram det mest givmilda hos människor. När en man i Säve märkte att jordgubbsodlare hade svårt att få bären röda till midsommar valde han att stötta sin lokala odlare Farideh Javanbakht – med 10 000 kronor.
– Vi är så tacksamma. Det hjälper mycket. Tänk att folk kan vara så osjälviska, säger Farideh Javanbakht.
Dagen hon tog emot gåvobrevet hade mannens fru swishat henne ytterligare tusen kronor. De generösa gesterna har fått mycket uppmärksamhet på sociala medier efter att Farideh Javanbakht delat en bild på gåvobrevet.
Tillsammans med sin man har hon haft odlingen i fyra år. Dessvärre har skördarna gett sämre och sämre resultat.
– För två år sen hade vi två ton röda jordgubbar till midsommar. För ett år sen var det femhundra kilo. Och i år är det noll. Nästan alla är fortfarande gröna, vilket är trist, säger hon.
”Man kan alltid hjälpa någon”
Situationen har varit densamma för andra odlare runtom i landet. Men det betyder samtidigt inte att det är något problemår generellt för jordgubbar.
– Det är många bär som står på kö att bli röda. Så några fina dagar med sol så är vi tillbaka på banan, säger Farideh Javanbakht.
SVT har varit i kontakt med mannen som donerade 10 000 kronor. Han vill vara anonym men säger att han tycker odlarna hamnat i en tråkig sits och ville stötta det lokala.
– Man kan alltid hjälpa någon. Om alla tänker så får vi ett bättre samhälle, säger han.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.