← Alla nyheter

Svenska Dagbladet · 2 tim sedan Senaste

Efter kritiken: Avgår som premiärminister

Storbritanniens premiärminister Keir Starmer avgår. Det meddelar han i ett tal på måndagsförmiddagen. Han sitter kvar tills att en efterträdare har utsetts.

Keir Starmer kommer att avgå som partiledare och premiärminister efter knappt två år på posten. Det meddelar han själv under en pressträff utanför premiärministerbostaden på Downing Street i London.

Det var en känslosam Starmer som talade om vad Labourpartiet åstadkommit under hans tid. Han meddelade sedan att han lyssnat på sitt parti, som inte längre haft förtroende för honom.

– Jag har hört svaret från mitt parti. Och jag accepterar det svaret med gott mod.

Starmer kommer att sitta kvar som premiärminister tills det att en ny kandidat har valts. Det förväntas avgöras under sommaren, så att en ny ledare kan vara på plats när parlamentet öppnar den 1 september.

Efterträdaren blir i så fall den sjätte premiärministern sedan 2016. Starmer sa att han kommer att göra allt för att överlämnandet av posten ska ske på ett ordnat sätt. Förhoppningen är att efterträdaren ska kunna stabilisera opinionsläget.

Starmer informerade kung Charles om sitt beslut tidigare i morse.

Efter sin avgång kommer han att fokusera mer på att vara med sin familj, som varit en stor stöttning under tiden, meddelade den avgående premiärministern med gråten i halsen.

– Jag vill tacka alla vänner och kollegor som funnits vid min sida de senaste åren.

Utmanaren Burnham kan ta över

Starmer har länge varit pressad av kritik och låga opinionssiffror. Hans avgång kommer kort efter att Manchesters borgmästare Andy Burnham vunnit ett fyllnadsval i staden Makerfield i förra veckan.

Vinsten innebär att han tar en plats i det brittiska parlamentet, vilket gör att han nu kan föreslås som partiledare och premiärminister.

När uppmärksamheten nu riktas mot vem som blir efterföljare, spås Andy Burnham som en sannolik kandidat. Han kommenterar avgången på X och meddelar att han ställer upp:

”Keir har gjort enorma insatser för vårt land och jag vill tacka honom för hans ledarskap och engagemang under en så utmanande period.

Hans beslut markerar början på en övergång och det är viktigt att denna process genomförs på ett ordnat och ansvarsfullt sätt. Jag kommer att ställa upp som en del av denna process”, skriver han.

Ursula von der Leyen: ”Tack käre Keir”

Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, tackar Keir Starmer för hans tid som premiärminister. I ett inlägg på X skriver hon att ”Europas och Ukrainas säkerhet är starkare tack vare dig.”

”Tack käre Keir”, skriver von der Leyen.

Australiens premiärminister Anthony Albanese visar sitt stöd efter beskedet.

”Jag ser Keir Starmer som en vän och jag tänker på honom under vad som måste vara en mycket svår dag. Att verka i det offentliga är ett enormt privilegium, men politiken kan också vara en tuff bransch”, skriver han i ett inlägg på X.

Läs hela artikeln hos Svenska Dagbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.