Nordanstigsbo körde olovligt för 33:e gången på 9 år
För 33:e gången på nio år dömdes en Nordanstigsbo här om veckan av Hälsinglands tingsrätt för grov olovlig körning.
Det var i början av maj i år som Nordanstigsbon stoppades av polis när han körde en lätt lastbil i trakterna av Hudiksvall. Det var inte första gången.
Åklagaren ansåg att mannen skulle dömas för grov olovlig körning eftersom han tidigare har lagförts för samma brott. Mannen har erkänt gärningen.
Tingsrätten konstaterar att mannen sedan 2017 dömts för totalt 33 fall av grov olovlig körning utan uppehåll på två år eller mer. Mannens upprepade återfall och att han återigen kört olovligt kort tid efter senaste domen utgör enligt rätten ett uppenbart lagtrots.
Nordanstigsbon döms till tre månaders fängelse samt att han även får sitta av tiden från en tidigare dom som han blivit villkorligt frigiven från.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.