← Alla nyheter

Dagens Industri · 2 tim sedan Ekonomi

Starmer avgår som ledare

Storbritanniens premiärminister Keir Starmer avgår som Labourledare, säger han på en pressträff.

Starmers besked kom i ett känslosamt tal framför den berömda dörren till residenset, 10 Downing Street i London.

”När jag lämnar landets största jobb ska jag lägga mer tid på det viktigaste jobbet”, sa han med darrande röst, och syftade då på att han nu ska få mer tid för familjen.

Starmer meddelade att han lyssnat på partiet, som uppenbarligen inte längre har förtroende för honom. Därmed avgår han som ledare, och öppnar för ett val inom socialdemokratiska Labour. Först när det är klart avgår Starmer som premiärminister, och den nye Labourledaren tar över landet.

Starmer har länge varit pressad av låga opinionssiffror, men läget har ställts på sin spets av att utmanaren Andy Burnham efter ett fyllnadsval på måndagen kan ta plats i underhuset. Att sitta i parlamentet är ett krav för att bli Labours partiledare och premiärminister.

Andy Burnham skriver i sociala medier under måndagen att han står till förfogande att ta över ledarskapet. I inlägget tackar han Starmer.

”Hans beslut markerar början på en förflyttning och det är viktigt att processen genomförs på ett korrekt och ansvarsfullt sätt. Som en del av processen står jag till förfogande”, skriver Andy Burnham enligt BBC.

Den stora frågan nu är om det ska bli vad som kallas en kröning, alltså att Burnham tar över utan motkandidater. Tidigare har även den nyligen avgångne ministern Wes Streeting signalerat att han vill ställa upp i partiets ledarval. Streeting uppger dock under måndagen att han ställer sig bakom Burnham, rapporterar BBC.

Kvinnliga profiler som Angela Rayner uppges också fundera på att vara med, för att förhindra att valet blir en renodlat manlig maktkamp.

Starmer verkar ha tagit höjd för olika alternativ. Han sade att kandidater ska ge sig till känna i juli och valet måste avgöras under sommaruppehållet.

”Om detta blir en kamp säkerställer det att en ny ledare finns på plats tills parlamentet åter öppnas i september.”

Storbritannien kommer i och med detta upp i sju premiärministrar inom ett årtionde. De flesta av dem har varit från högerpartiet Tories, men Starmer vill undvika att Labour hamnar i samma ledarkarusell som de konservativa. Kalabaliken inom de etablerade partierna har splittrat den brittiska politiken, och gynnat högerpopulistiska Reform UK.

Även om Burnham är väldigt populär nu behöver han tid inför ett eventuellt tillträde.

”Andy har inget manskap som är redo för att flytta in på Downing Street, han behöver tid för att förbereda sig”, säger en minister anonymt till The Guardian.

Burnham tog under dagen tåget från nordvästra England, där han varit borgmästare i länet Greater Manchester, till London. Han väntas uttala sig i eftermiddag.

Läs hela artikeln hos Dagens Industri →

📡 Läs samma nyhet hos 4 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.