Keir Starmer avgår: ”Ska vara den bästa maken”
Uppdaterad 10.59 | Publicerad 10.34
Keir Starmer avgår som Storbritanniens premiärminister.
Beskedet kom på måndagsmorgonen utanför 10 Downing Street.
– När jag nu lämnar det största jobbet i landet får jag mer tid att ägna mig åt det viktigaste, säger Starmer med gråten i halsen.
Storbritanniens premiärminister Keir Starmer avgår.
Det meddelar han när han möter pressen utanför 10 Downing Street på måndagsmorgonen.
Beskedet kommer väntat, och efter växande kritik mot Starmers ledarskap.
Starmer säger att han lyssnat till partiets vilja om en ny ledare inför nästa val.
– Jag har hört min partigrupps svar och accepterar deras vilja med gott mod. Därför avgår jag som ledare för Labourpartiet, säger han till pressen.
Han uppger att han redan informerat kung Charles om sitt beslut. Samtidigt meddelar Starmer att han kommer att sitta kvar som premiärminister tills partiet har valt en ny ledare.
Labours verkställande utskott har nu fått i uppdrag att ta fram en tidsplan för ledarvalet. Nomineringarna öppnar den 9 juli och stänger den 16 juli, innan parlamentet går på sommaruppehåll. Målet är att en ny Labourledare ska vara på plats när parlamentet återvänder i september.
Vem som tar över posten är ännu inte klart, men Manchesters borgmästare Andy Burnham nämns som en av de främsta kandidaterna att efterträda Starmer.
”Det viktigaste”
Med gråten nära i rösten tackar Keir Starmer alla som stöttat honom under tiden som premiärminister. Samtidigt säger han att det nu är dags att fokusera på det som betyder mest.
– När jag nu lämnar det största jobbet i landet får jag mer tid att ägna mig åt det viktigaste: att vara en så bra make som möjligt till min fantastiska fru Vic, som varit min klippa och som har stått vid min sida genom allt. Och att vara den bästa pappa jag kan vara till våra barn, som är min allra största stolthet, säger Starmer.
En ny ledare ska tillsättas innan hösten, meddelade Starmer.