Efter 5-1-förlusten var det besvikna spelare i den mixade zonen. Men många lyfte också att det fanns mycket bra att ta med sig. Det var något Graham Potter tryckte på i omklädningsrummet efter matchen.
– Jag gillar inte att snacka direkt efter matchen, det är mycket känslor och kan lätt bli fel då. Det var Graham som pratade mest, vilket var bra tycker jag, säger Jesper Karlström och fortsätter:
– Han sa att vi ska upp med huvudet. Det är klart vi är besvikna, men vi har ingen tid att deppa ihop och tycka synd om oss själva. Vi har en match kvar med allt i egna händer. Det gäller att ta det här på rätt sätt. Vi vet hur det funkar och hur snacket är utifrån, men det kan vi inte låta påverka oss. Vi måste försöka vara positiva och se framåt mot nästa match, säger han.
”Litar stenhårt på Graham”
Sverige bytte till en fyrbackslinje efter vätskepausen i den första halvleken. Då fungerade Sveriges spel betydligt bättre. Karlström är bekväm med både fyrback och femback och litar blint på Graham Potter inför rysaren mot Japan i den sista gruppspelsmatchen.
– Just för mig som innermittfältare kanske det blir lite mer att man måste följa löp från mittfältet mer när man kommer närmare egen box med en fyrbackslinje. Med fembackslinje har man ju tre mittbackar och de yttre ska vara med lite mer på dem, säger han och fortsätter:
– Det kan se ut på olika sätt. Vi måste upp flera nivåer individuellt, det är inget taktiskt så. Jag litar stenhårt på Graham och den matchplanen vi kommer ha. Jag tycker ändå att det säger något att han kan ändra sådär mitt i matchen och vi gör det bättre efter det. Men det är upp till oss spelare också. Det var något som hände efter pausen där, men han hade kunnat säga att vi ska spela utan målvakt och jag hade köpt det, säger han.
Sverige möter Japan natten mot fredag 01.00.