Blickarna har varit riktade mot Downing Street under hela helgen, sedan flera nära källor till premiärministern börjat flagga om hans avgång.
Nu kom beskedet.
Keir Starmer avgår som Storbritanniens premiärminister. Starmer informerade Storbritanniens kung Charles III under morgonen.
– Jag kommer att avgå som ledare för Labourpartiet.
– Jag vill tacka alla mina vänner och kolleger under dessa år, säger en tårfylld Keir Starmer utanför Downing Street.
”Har hört mitt partis svar”
Starmer säger att han lyssnat på Labourpartiets vädjan.
– Frågan mitt parti ställer sig nu är om jag är bäst lämpad att leda oss in i nästa val. Jag har hört mitt partis svar på den frågan, och jag accepterar svaret med välvilja.
– Varje beslut jag har fattat har handlat om att sätta landet jag älskar först. Det är därför jag kommer att avgå som ledare för Labourpartiet, säger Keir Starmer på presskonferensen.
Keir Starmer beskrev att bli premiärminister som ”det stoltaste ögonblicket” i hans liv.
Växande kritik
Den senaste tiden har misstron mot premiärministern vuxit sig allt starkare. Det var framför allt i maj, när Labourpartiet fick ett katastrofalt resultat i Storbritanniens lokalval, som kritiken tog fart.
Keir Starmer har tidigare uppgett att han vill fortsätta som premiärminister. Medan flera ministrar både privat och offentligt uppmanat honom att lämna posten.
Läget har ställts på sin spets av att utmanaren Andy Burnham, Manchesters tidigare borgmästare, tar plats i underhuset på måndagen. Andy Burnham meddelar nu att han kandiderar för att ersätta Keir Starmer som Labourledare och premiärminister.
”Jag kommer att ställa upp”, skriver Andy Burnham på sociala medier.
Keir Starmer sitter kvar som premiärminister tills partiet har utsett en efterträdare.
Efter avgången kommer Storbritannien nu få sin sjunde premiärminister inom ett årtionde.