Under tredje kvartalet kan priserna på grafikkorten i AMD:s Radeon RX 9000-serie öka med 10–15 procent, rapporterar japanska Gazlog. Höjningen kan komma redan under juli och det handlar om priserna AMD tar av partnertillverkare för paket med grafikkrets och minneskretsar, så hur mycket högre priser det kan leda till i handeln återstår att se.
Orsaken till prishöjningen sägs föga förvånande vara de höga priserna på grafikminne. Enligt sajten har inköpspriserna för tillverkarna fortsatt att stiga och ligger nu på drygt 70 kronor per gigabyte. För ett kort med 16 GB minne innebär det en kostnad på runt 1 150 kronor enbart för minneskretsarna.
Priserna på kort som RX 9070 XT har under lång tid legat en bra bit över AMD:s rekommenderade priser, men under maj och juni har de till slut börjat nå ned till den nivån, så en ny höjning lär bli en stor besvikelse för spekulanter som har gått och väntat på lägre priser.
Någon motsvarande prishöjning från Nvidia finns det inga tecken på, och frågan är hur höjda priser enbart på Radeon kommer tas emot av kunder.