← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 4 dygn sedan Lokalt

Fria ord: Sluta lägg över de finaste jordgubbarna till din egen korg!

Vi har alla sett denna person, som lyfter upp varje jordgubbe och synar den, är den godkänd, landar den i ”den egna asken”, skriver ”Mattias”.

Vill du ha de bästa jordgubbarna? Nu stundar en fantastisk tid med midsommar och med den högtiden, äts det jordgubbar. Fantastiskt trevligt!

Det som är mindre trevligt är de personer som står och plockar bär med fingrarna, mellan askarna, främst i butikernas fruktavdelningar men även vid säljställen utomhus..

Vi har alla sett denna person, som lyfter upp varje jordgubbe och synar den, är den godkänd, landar den i ”den egna asken”. Till slut är det en eller två, välmatade askar, med "godkända" bär. Sedan kommer nästa person, och nästa och nästa.

Jag är inte speciellt äckelmagad, men jordgubbar är ju bär, de är ömtåliga och tanken på att så många människor hanterat bären, är inte tilltalande. Du kan vara helt på det klara att det varit många (100 eller 200) otvättade par händer som varit och vänt på varje jordgubbe om du anländer till matbutiken en eftermiddag vid 18-tiden.

En uppmaning till er som gräver i askarna. Titta ovanifrån. Bilda er en uppfattning och köp det ni tror är bra. Alla vill ha de bästa jordgubbarna, men det är inte okej att vända på varenda jordgubbe för att just du ska få de bästa. Får du en ask med dåliga bär, reklamera och få nya, det är modellen. Hade det inte varit miljömässig galenskap hade inplastade jordgubbar varit önskvärt.

Var rädd om de goda bären och rör dem som lite som möjligt.

Glad midsommar!

Mattias

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.