← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 4 dygn sedan Lokalt

Äkta supportrar går upp klockan 03.45

Det är ingen sport att slötitta på fotboll när det kväll.

Jag laddar kaffebryggaren innan jag lägger mig, ställer klockan på 03.45 och tar fram gula tröjan så att jag når den från sängen. Allt är redo. Sveriges första match i fotbolls-VM spelas 04.00 och det är perfekt. Det ska kännas att det är speciellt och högtidligt och det ska inte vara för lätt. Vem som helst kan slötitta på en fotbollsmatch klockan 19; det är bara att ta fram öl och chips och är ju ingen sport.

Att vara supporter i gryningen kräver något annat, och framför allt något mer, men som jag brukar säga: det är aldrig för tidigt för frukost.

VM-pirret finns där hela natten och jag vaknar några minuter före alarmet. Kanske inte studsar upp och ropar ”äntligen måndag” som en annan Petter Stordalen, men så fort tröjan är på börjar Thomas Stenström spela dagens soundtrack i huvudet. När jag kommer ner i köket och slår på kaffebryggaren ser jag att det är tänt i några av grannhusen. Det är som att vi hälsar utan att se varandra. Vi som har ställt klockan och tagit på tröjan. Den tysta gemenskapen – det är så fint att jag blir alldeles tagen av stunden. Ute ljusnar det och trots att det är grått och blött kan man ana en varm fläkt från 1994 i luften.

Jag kör kaffekanna på i första halvlek för att i halvtid duka upp en trevlig tv-måltid. Framåt fem är det ju ändå officiellt morgon. Mitt sällskap har missat gula tröjan men serveras frukost ändå – alla som bidrar i den lilla klacken är välkomna till festen. Och vilken fest det blir!

Att ligga kvar i sängen och se matchen i mobilen är naturligtvis inte ett alternativ. Och det verkar många hålla med om; GP rapporterar att Ullevi Plaza är fullsatt en timme före matchstart. Taggade göteborgare har köat i ett par timmar natten till en måndag för att få se matchen tillsammans på storbildsskärm. Gula hatten av! Här sitter jag i supportertröjan med mitt kaffe och är bekväm i en fåtölj medan andra gör det riktiga jobbet. Tur att det snart kommer en ny match så att man kan steppa upp. Midsommarafton är förvisso en fin tradition, men i år är det på midsommardagen vi ska vara på tårna.

Det här med att anpassa sig efter ett VM i fotboll kan man ju sen gammalt. Sommaren 1994 var jag 21 år och min flygrädsla ny och som allra värst. Under flera år fick jag min dåvarande kille att hänga med på diverse spännande semesteralternativ – cykla Gotland runt, bila till England, åka buss till Paris – och den här gången skulle vi tågluffa längs inlandsbanan, från Mora till Gällivare och tillbaka igen. Rälsbuss, vildmarkståg, ryggsäckar och liggunderlag. Midnattssol på Dundret, marknad i Jokkmokk, bad i Storuman, festival i Östersund, lunch i Dorotea – sådana saker.

Med Sverige i VM planerade vi självklart rutten efter spelschemat. De flesta nätter var det tält och campingplatser som gällde, men när Sverige grävde guld såg vi till att övernatta där det fanns tillgång till tv.

När jag kommer ner i köket och slår på kaffebryggaren ser jag att det är tänt i några av grannhusen.

En ljus natt i Arvidsjaur satt vi ett samlingsrum på ett pensionat tillsammans med ett gäng från samma tåg och fokuserade på den lilla tjock-tv:n i hörnet. En halvcirkel av total gemenskap med främlingar. Jag minns än i dag när vi gick ut i trädgården i halvtid och det var ljust och varmt som mitt på dagen. Evig dag, evig sommar.

Sveriges kvartsfinal mot Rumänien var förstås något alldeles extra och då slog vi på stort och bokade hotell. När Ravelli tog straffen vrålade jag över halva Härjedalen och spred innehållet i mitt glas, som jag glömt att jag hade i handen, över rummet. Sånt man minns, som min mamma brukar säga.

Efter Sveriges drömstart i VM 2026 tillåter jag mig en extra kaffe – det är stort – och häller den i en festlig pappmugg som är kvar från studentfirandet häromveckan. Tre svenska VM-låtar senare parkerar jag utanför kontoret och kliver ur bilen som en vinnare. I dag kommer inte ens pollenallergin åt mig.

Missa inget från GP Världens gång!

Nu kan du få alla kåserier och skämtteckningar som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Världens Gång. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.