← Alla nyheter

Sydsvenskan · 4 tim sedan Lokalt

Barnen i Malmö behöver en trafikskola

Barntrafikskola i Ängeholms kommun, arkivbild.

Läser debatter om trygghet, vad politikerna ska göra för att öka tryggheten i staden. Tanken för mig genast till stadens trafik.

Det byggs om i Malmö för att det ska bli gång och cykelvänlig stad, överallt nya breda cykelbanor.

Jag läser också om fruktansvärda olyckor som sker där människor dör även barn.

Jag läser ingenstans att politikerna vill satsa på ”trafikskola” i grundskolan. Jag menar inte att det var bättre förr men detta var en vettig del av utbildningen förr.

Barnen lärde sig vanliga trafikmärken, lämna företräde, stopplikt med flera samt andra trafikregler.

Den fanns även övningsbanor uppbyggda som barnen körde runt i med små trampbilar och cyklar.

Varför utbildar man inte barn i trafikvett redan i grundskolan numera?

Absolut det är viktigt med simhallar, cykelbanor, gågator med mera men om barnen förolyckas i trafiken...

Är det inte för dem det byggs?

Annelie Reinhardt

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.