Charli XCX talar ut: ”Mår sämre mentalt än jag någonsin har gjort”
Försöker hålla sig borta från sociala medier
Uppdaterad 10.33 | Publicerad 07.31
Charli XCX befinner sig på ”den sämsta mentala platsen” hon någonsin varit på.
Orsaken är till stor del sociala medier.
Nu försöker popstjärnan att vara mer offline.
Charli XCX ska i sommar följa upp sitt succéalbum ”Brat” med ”Music, fashion, film” som släpps den 24 juli. I en intervju med Rolling Stone pratar artisten om hur hon påverkats av att stå i rampljuset de senaste åren.
Hon konstaterar att diskursen kring henne kan vara både ”högljudd och överväldigande” och att scrollandet på sociala medier påverkar henne negativt.
– Mina känslor är mycket, mycket instabila för tillfället, om jag ska vara ärlig, säger hon till Rolling Stone.
Loggat ut: ”Bättre för min hjärna”
Därför har hon loggat ut mer och mer.
– Jag tittar inte längre lika mycket. Det är helt enkelt bättre för min hjärna. Jag vet att folk förmodligen inte kommer att tro mig, eftersom jag åtminstone tidigare varit en väldigt online artist. Men på sistone har jag verkligen kämpat med min psykiska hälsa till den grad att jag, om jag ska vara helt ärlig, mår sämre mentalt än jag någonsin har gjort i hela mitt liv, säger hon till Rolling Stone.
Charli XCX, som är tillsammans med The 1975-trummisen George Daniel, har talat med bland andra The 1975:s frontman Matt Healy om sina bekymmer.
– Han var väldigt hjälpsam på sitt eget sätt, säger hon.