Artikeln i korthet
Moa Lundgren och Gustav Kvarnbrink är till vardags längdskidåkare med flera SM-medaljer och världscuplopp på meritlistan.
Men när den förra skidsäsongen tog slut i våren startade plötsligt en helt annan. Paret, som lever tillsammans i Sundsvall, hade hittat en ny sport. De fick ett infall och gjorde en spontan satsning mot VM i fitnessporten hyrox.
En kvaltävling senare blev de klara för mästerskapet i Stockholm.
– Det är helt sjukt. Det sjukaste är att kanske inte att vi kvalade in, utan att vi gjorde det i en så stor tävling. Det var ruskigt kul, berättade Lundgren för Expressen efter beskedet.
Så här går ett hyrox-lopp till
Totalt åtta kilometer löpning och åtta styrkeövningar.
Övningarna:
Skierg (stakmaskin): 1 000 meter
Sled Push (slädpress): 50 meter
Sled Pull (släddrag): 50 meter
Burpee broad jump (helkroppsövning med långt framåthopp): 80 meter
Roddmaskin: 1 000 meter
Farmers carry (gång med tunga vikter): 200 meter
Sandbag lunges (utfallssteg med sandsäck): 100 meter
Wall balls (kast med medicinboll mot vägg): 100 repetitioner
På söndagen avgjordes VM på Strawberry arena – och det såg först ut att bli ett sensationellt guld för Lundgren och Kvarnbrink i dubbelmixedklassen i deras blott andra tävling.
– Jag trodde att vi vann eftersom vi kom först över mållinjen. Så när vi vi kom i mål kändes det för jävligt, säger Moa Lundgren.
Missade guldet efter varning: ”Helt sjukt”
Paret hade nämligen blivit tilldelade en varning – och därmed ett tidstilägg på 15 sekunder – vilket ledde till att guldet förvandlades till silver i ålderskategorin 25-29 år.
– Det var riktigt surt.
När de ska förklara vad som hände när de åkte på tidstillägget blir det som så ofta med par som varit tillsammans länge.
De avbryter varandra och fyller i den andres mening.
– När jag hoppade i en burpee landade jag med en fot lite framför den andra, säger Kvarnbrink.
– ...menade domaren. Vi var extremt nitiska så jag tyckte det var helt sjukt, säger Lundgren.
– Domaren visste inte riktigt exakt vad som hade hänt heller. Det tyckte jag var lite konstigt, säger Kvarnbink.
– Det var extremt konstigt, avbryter Lundgren.
– Det är ett problem att leda de här tävlingarna, för då vill alla domare gå och kolla på en. Vi skulle vilja ha VAR.
Slog svenskt rekord: ”Jävligt kul”
När besvikelsen hade lagt sig tog dock glädjen över.
– Nu har vi landat i att vi blev tvåa, slog det svenska rekordet och putsade till vårt personbästa bra mycket. Så det var jävligt kul och jätteroligt på tävlingen, säger Moa Lundgren.
Blir det fler hyroxtävlingar?
– Jag är extremt sugen på att testa att tävla i singel någon gång, men för 2026 är det tack och hej till hyrox.
Nästa års VM avgörs i Hongkong.
– Det hade varit coolt, men det är ju på andra sidan jordklotet, konstaterar Gustav Kvarnbrink.
https://www.instagram.com/p/DZ2id5mF7VL/?hl=sv&img_index=1