Ikea överklagar – tar strid om parkeringshus i Älmhult
Striden om det tillfälliga parkeringshuset i Älmhult fortsätter. Grannarna vann första ronden då Mark- och miljödomstolen stoppade bygget – men nu väljer Ikea att överklaga.
SVT har tidigare berättat om striden som uppstått då Ikea vill placera ett tre våningar högt parkeringshus mitt i ett villakvarter i Älmhult med ett tillfälligt bygglov. Parkeringshuset ska stå på platsen i många år medans Ikea bygger bland annat bygger Ikea Hotell på den existerande parkeringsytan.
Kommunen godkände det tillfälliga bygglovet, men grannarna protesterade högljutt. I slutet av maj stoppade också Mark- och miljödomstolen bygget, då man menade att ett tillfälligt bygglov kräver ”en konkret och realistisk alternativ lösning som innebär att behovet av den sökta åtgärden kommer att upphöra inom överskådlig tid”.
”Fick inte yttra oss”
Domstolen menar att Ikea inte har redovisat lösningar som visar att behovet faktiskt är tidsbegränsat.
Nu väljer alltså Ikea att överklaga domen.
”Mark- och miljödomstolen vid Växjö tingsrätt anser inte att kriterierna för ett tillfälligt bygglov är uppfyllda. Eftersom vi inte fick möjlighet att yttra oss tidigare, behöver vi nu överklaga domen för att få fram våra svar på deras frågor”, skriver Ikea i ett mejl till SVT.
KLIPP: ”Det förstör hela Mossastan”, säger grannen Jon Thunqvist
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.