← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 5 tim sedan Senaste

Förhandlingarna mellan USA och Iran avslutade

Första rundan av förhandlingar avslutade efter nattmangling

USA och Iran överens om ”färdplan”

Första rundan av förhandlingar avslutade efter nattmangling

・Uppdaterad:

Den första rundan av förhandlingar mellan USA och Iran har avslutats efter en nattmangling i Schweiz.

Irans utrikesminister beskriver mötet som ett framsteg och parterna har bland annat kommit överens om en ”färdplan” mot en slutgiltig fredsuppgörelse.

Förhandlingarna har hållits i schweiziska Bürgenstock och följer upp det samförståndsavtal som USA och Iran kom överens om tidigare i juni. Bland annat har frågan om Irans kärnenergi varit på agendan.

Medlarländerna Pakistan och Qatar skriver i ett uttalande efter mötet att parterna ”har enats om en färdplan för att nå en slutlig överenskommelse inom 60 dagar, vilket lägger grunden för att omedelbart inleda ytterligare tekniska samtal".

Det som beskrivs som ”tekniska samtal” kommer att fortsätta i Schweiz under kommande vecka.

Ökad säkerhet i Hormuzsundet

Länderna säger sig även ha enats om att inrätta en kommunikationskanal för att "undvika incidenter och missförstånd" i Hormuzsundet och öka säkerheten för handelsfartyg.

Därtill finns en överenskommelse om att skapa en ”konfliktlösningsgrupp” tillsammans med Libanon. Syftet är att "säkerställa att upphörandet av militära operationer i Libanon efterlevs”, enligt medlarländernas gemensamma uttalande.

Samtidigt säger Israel att de fortsatt är i krig mot Hizbollah och blir kvar i Libanon.

– Vi har upprättat en säkerhetszon i Libanon, och vi kommer att behålla den så länge det är nödvändigt för att skydda vårt folk, säger Israels premiärminister Benjamin Netanyahu.

Strider mellan Israel och den iranallierade Hizbollahmilisen har blossat upp flera gånger senaste dagarna, där parterna anklagar varandra för brott mot den rådande vapenvilan och gång på gång försvårar förhandlingarna mellan USA och Iran.

Iran: Stora framsteg

Irans utrikesminister Abbas Araghchi skriver på X att samtalen lett till ”framsteg”.

”Outtröttliga medlingsinsatser från Pakistan och Qatar har lett till stora framsteg i strävan att få slut på kriget i Libanon. Exportavgifter på olja och petrokemiska produkter har lyfts, blockaden har hävts, vissa frysta tillgångar har frigjorts och en omfattande återuppbyggnads- och utvecklingsplan för Iran har inletts”, skriver Araghchi utan att gå in närmare på detaljer.

Enligt Qatars och Pakistans uttalande kommer förhandlingsgrupper om bland annat kärnenergifrågan och sanktioner att skapas.

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

📡 Läs samma nyhet hos 5 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.