Direkt efter storförlusten mot Nederländerna återvände Sverige till baslägret i Dallas.
Under söndagsförmiddagen lokal tid tränade laget på Toyota Stadium. Startelvan körde individuella upplägg, medan övriga spelare (inklusive den tidigare skadade Eric Smith) tränade kollektivt.
Reaktionerna kring landslagets insats mot Nederländerna har varit många och starka, men under söndagen klev Zlatan Ibrahimovic fram i Fox Sports och försvarade insatsen – trots de stora siffrorna.
– Om man tittar på resultatet ser det ut som att de gjorde en dålig insats. Men jag upplever att de gjorde en bra match. Nederländerna var mer effektiva. Det är inte ett bra resultat, men om det var en match man kan förlora var det mot Nederländerna, sa ”Ibra” i sändningen.
Fotbollsikonen lyfte även fram Anthony Elangas inhopp.
– Jag gillade när Elanga kom in, han var väldigt kreativ. En väldigt snabb spelare. De har alternativ. Allt handlar om hur tränaren vill att de ska spela, sa Zlatan.
Även Lucas Bergvalls inhopp har lovordats, och flera röster höjts för att 20-åringen är värd en plats i startelvan mot Japan.
Karlström: ”Har inte tid till det”
När landslaget mötte medierna valde de att blicka framåt – något som förbundskapten Graham Potter hade varit tydlig med i sitt snack i omklädningsrummet direkt efter slutsignal.
Mittfältaren Jesper Karlström berättar:
– Vi har ingen tid att deppa ihop och tycka synd om oss själva. Vi har en match kvar i gruppen med allt i egna händer. Det gäller att ta det här på rätt sätt. Vi vet hur snacket utifrån går, men vi kan inte låta det påverka oss. Vi måste försöka vara positiva och se framåt, mot nästa match.
Hur mycket tar ni del av medier och kommentarer på sociala medier?
– Ingenting, faktiskt. Men man förstår vad som skrivs och sägs. Sedan fick jag väl höra under en tidigare intervju lite om vad folk hade sagt, men det är verkligen ingenting som påverkar mig.
Zlatan uttalade sig om er insats – och han försvarade er och tyckte att ni hade gjort det ganska bra. Vad säger du om det?
– Det fanns många delar i matchen jag tycker vi gjorde bra. Många bra anfall med hög kvalitet. Sedan saknades det sista ibland, men jag kan inte hålla med och säga att det var bra eftersom vi förlorade med 5–1. Då är det saker som inte har fungerat, även om vi blev hårt straffade. Det är inte tur, utan det är kvalitet från deras sida. Vi lyckades inte stoppa det tillräckligt bra.
Vad tycker du hade varit ett rimligt resultat? Nederländerna var enorm favorit på förhand?
– Det är jag inte intresserad av att kommentera. Jag tänker sällan på vilka som är favoriter innan matcherna. Det är klart jag vet vad det är för lag vi möter, och hur matchbilden kan se ut, men jag tänker alltid att mitt lag ska vinna. Sedan kan man göra det på olika sätt, men 5–1 är alldeles för stora siffror oavsett vilket lag vi möter, säger Jesper Karlström.
”Jättebra inhopp”
Att det kan komma att bli förändringar i den svenska startelvan efter två matcher med samma elva är ingen vågad gissning. En spelare som ligger nära till hands är Anthony Elanga.
Jesper Karlström om vad Elanga ger laget när han är på planen:
– Jättebra inhopp. Han kom in med energi och fart. Gjorde ett jättefint mål. Han har en extrem spets i sitt djupledsspel. Det är det framför allt som han ger oss, säger Jesper Karlström.
Även Taha Ali hoppade in sista tio minuterna och fick därmed göra VM-debut.
– Det var inte nervöst. Det kändes lite pirrigt. Jag ville bara komma in för att göra min grej. Det kändes som att jag kom in lite piggt och spelade fram till några situationer. Jag försökte bidra med energi. Men det är svårt att säga att man har gjort något bra när vi förlorade som vi gjorde, säger Taha Ali.
Ni har startat med samma lag i två raka matcher. Nu blev det förlust senast. Finns det ett tryck inifrån gruppen att det måste göras förändringar?
– Nej, jag skulle inte säga att det finns ett tryck från gruppen. Det är om tränaren tycker att han behöver göra någon förändring, och vi har fullt förtroende för tränaren. Det är bara det, säger Taha Ali.
Så kan startelvan se ut mot Japan
SVERIGE (4-3-3)
Kristoffer Nordfeldt – Gustaf Lagerbielke, Isak Hien, Victor Nilsson Lindelöf, Gabriel Gudmundsson – Lucas Bergvall, Jesper Karlström, Yasin Ayari – Anthony Elanga, Viktor Gyökeres, Alexander Isak.
Karlströms förtroende för Potter
I samband med första vätskepausen mot Nederländerna gjorde Graham Potter ett formationsskifte: Från 5-3-2 till mer av att 4-3-3. Så gott som samtliga experter och spelare som uttalat sig är överens om att Sverige såg bättre ut då.
Frågan är därmed om det blir 4-3-3 mot Japan?
– För mig personligen känner jag mig trygg i båda. Jag har spelat båda systemen mycket, men mest fyrbackslinje. Jag litar stenhårt på Grahams matchplan, säger Jesper Karlström.
Han tillägger:
– Graham hade kunnat säga att vi ska spela utan målvakt och jag hade köpt det.
Under resten av söndagen väntade sedan ett midsommarfirande i efterhand, för spelare och ledare och deras anhöriga på plats.
Det ser Jesper Karlström som positivt inför mötet med Japan.
– Familjer och barn på plats gör att vi får energi. Det är jättekul att se alla familjer och barn. Det hade känts konstigt om alla gått runt och varit sura, när de som stöttar oss mest av alla är här ska få fira midsommar, säger Jesper Karlström.
Sverige och Japan möts natten mot fredag, med start klockan 01.00, svensk tid.