Veronica, 45, gick ner halva sin kroppsvikt – utan läkemedel
När Veronica Johansson från Gnesta var 14 så dog hennes bror. Trösten blev mat och socker, tills läkaren en dag sa att hon inte skulle överleva till 30 om hon inte gick ner i vikt.
– Det var först då som jag blev rädd på riktigt, säger hon.
Veronicas bror Rickard blev bara sju år. Sorgen var överväldigande, och maten blev en tillflykt. När Veronica några år senare blev gravid som 18-åring så drabbades hon av hjärtsvikt, vatten i lungorna och högt blodtryck efter förlossningen. Ändå skulle det dröja år tills hon tog tag i sin vikt.
Hör mer om Veronicas viktnedgång i videoklippet ovan.
Gick ner från 120 till 60 kilo
I dag väger Veronica hälften så mycket som hon gjorde förr. Det har inte varit lätt, säger hon, men hon är glad över att hon gick ner i vikt utan viktminskningsoperation – eller läkemedel.
– Jag ser det inte som hållbart, att byta ut mat- eller sockerberoende mot ett beroende av sprutor, säger hon.
Viktigast att må bra
Veronica tror på att inte undvika det man tycker mest om, att äta var fjärde timme, äta sig mätt och inte fastna i negativa tankar utan att försöka hitta lösningar som fungerar för en själv.
– Det svåra är inte att gå ner i vikt utan det svåra är att hålla vikten. Det har tagit halva mitt liv att ta mig hit, men nu har jag varit viktstabil i sju år, säger hon.
Är det viktigt för dig att väga så lite som 60 kilo?
– Jag anser inte att man måste stirra sig blind på vågen, det viktigaste är hur man mår och att man inte har högt blodtryck eller så. Man måste hitta en balans som passar en själv. Det handlar om en livsstilsförändring, är det här någonting som jag kan hålla resten av livet?
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.