INSÄNDARE. Dagens Nyheters läsare ger sin syn på läget i Sverige och världen samt DN:s innehåll tisdagen den 16 juni.
Efter 42 år av negligering och strutsbeteende mot de två läkarna i Da Costafallet har nu svenska staten fallit till föga och gett dem två miljoner kronor var i ersättning för en skandalös domstolsprocess på 1980-talet. Mycket pengar i absoluta tal, men som ett plåster på orimliga sår i förlorat socialt liv och anseende, läkarlegitimation och utkomst, är detta bara drygt 47 000 kronor per år för ett säkert outsägligt lidande. En ynkedom och skam, justitieminister Gunnar Strömmer (M) och kompani! Det femdubbla vore även det för lite.
Bengt Edman, Täby
Centerpartiet tycks vilja gå vidare med den del av regeringens naturfientliga politik som gäller mer uppluckring av strandskyddet, med ökad exploatering av känslig natur och begränsning av allemansrätten som följd. Centerledaren försöker övertyga om det berättigade genom att utmåla stranden som en sunkig plats bemängd med sly och mygg. Har hon aldrig sett en klippstrand vid kusten, stranden vid en spricksjö med brant stupande bergssidor, den skvattramdoftande myrstranden eller den steniga strandkanten vid en brusande älv? Här är inte slyskog ett problem som på igenvuxna åkrar. Men mygg, javisst finns det många störande insekter i naturen, men hur ska de nya strandägarna få bort dem utan stora ingrepp i strandens ekosystem? Och inte vill väl alla som bor på eller flyttar till landsbygden ha sina stränder fyllda av nybyggenas betong, cement, asfalt och förbudsskyltar. Nog vill även landsbygdsbor kunna bjuda in till fiske längs natursköna stränder och själva ha tillgång till stränders myllrande liv även om de inte har råd med strandtomt.
Elisabet Näsman, Uppsala
Svenskt Näringsliv annonserar en truism: ”Jobbar vi mindre, får vi mindre gjort.” Kanske inte så sant som det sägs? Vilka som menas med vi återstår att fundera över? Alternativa deviser:
● Jobbar jag mer och hårdare för samma lön, får aktieägarna större utdelning.
● Har ni arbetsfri inkomst av spekulationer på börsen, jobbar ni mindre.
● Jobbar jag mer, är det inte säkert att jag får mer gjort.
● Jobbar jag mer, är det inte säkert att jag får mer lön för mödan.
● Jobbar ni mindre, får ni mindre gjort och jag får jobba mer i ert ställe.
● Om jag jobbar mer än vad som behövs, tyder det på dålig planering, vilket leder överproduktion med överskott av varor och tjänster, samt slöseri på mänskliga resurser och naturtillgångar.
● Jobbar vi mer effektivt och får lön för mödan, blir alla gladare!
Roland Ingemarsson, Hellvi
Är Gunnar Strömmer bara aningslös, eller koketterar han med att han inte bryr sig om att han genom sin Wasa Sport-brödskonsumtion stöder Rysslands anfallskrig mot Ukraina? Alla vet vid det här laget att Wasabröd ägs av företaget Barilla som har en fortsatt verksamhet i och med Ryssland.
Kent Nordqvist, Örebro
Det stämmer som migrationsminister Johan Forssell (M) skriver i ett svar på en insändare att Sverige och EU inte legitimerar talibanregimen i Afghanistan genom sina ”tekniska samtal” för att kunna utvisa brottsdömda afghaner. Det beror dock inte på att samtalen inte förs på ”politisk nivå”, som Forssell hävdar, utan för att legitimering och erkännande av en stat är en formell rättshandling. Shagofah Ghafori vid tankesmedjan Centre for European policy studies menar i stället att EU normaliserar talibanerna med sina kontakter, visum, transaktioner och genom att blunda för sina grundläggande principer. Dessutom, menar jag, riskerar vi att normalisera kravlösa relationer med regimen som inte bidrar till förändring i Afghanistan. Talibanerna vill ha ett brett internationellt erkännande och hjälp för att utveckla sin ekonomi. EU borde med andra länder åtminstone försöka utnyttja detta genom att kräva att de respekterar de mänskliga rättigheterna, utelämnar de ledare som är efterlysta av Internationella brottsmålsdomstolen för brott mot mänskligheten, stoppar stödet för terrorgrupper och tillåter bistånd till civilsamhället. Det vore också i vårt intresse.
Niclas Kuoppa, Stockholm
Svar till Sten Björnberg (Noterat den 12 juni) som frågar varför våra grannländer klarar sig utan invandrare i vården: Förmodligen att vårdpersonal där har högre status med bättre arbetsvillkor och anständiga löner. Dessutom har vi en alldeles utmärkt vård ”trots” dessa invandrare. Ta detta med våra politiker. Lämpligt valfläsk.
Marita Rosenqvist, Lidingö
Nina Popovic (Noterat den 12 juni) frågar om någon kan definiera vad som menas med ”hårt arbetande människor”. Uttrycket har fascistisk grund med syfte att göra skillnad på ”oss” och ”dom”, att skapa och vidga samhällsklyftor. I 1919 års riktlinjer skriver Tyska arbetarpartiet (DAP), föregångare till nazistpartiet, så här på frågan ”Vem kämpar DAP emot?”: ”Mot alla som inte skapar något värde, som gör höga vinster utan att arbeta mentalt eller fysiskt. Vi kämpar mot statens drönare, som mestadels är judar; de lever ett gott liv och skördar vad de inte har sått.” (Citat ur ”Fascismens metoder”, sidan 195, av Jason Stanley.)
Erland Janzon, Göteborg
Tack, Nina Popovic (Noterat den 12 juni)! ”Hårt arbetande svenskar” tjatas det om vid presentation av diverse bidrags- och skatteförslag. Som pensionär känner jag mig exkluderad. Mina arbetande vänner jobbar ofta hemifrån, särskilt nu i fotbollstider. Många andra har det jobbigt, men det beror inte på att de gräver diken.
Roland Larsson
Tack, Lena Hessleklint (Noterat den 11 juni), som gjorde mig nyfiken angående bröstcancer för kvinnor och män! Enligt Cancerfonden fick 2024 8 803 kvinnor och 85 män bröstcancer.
Börje Holm
Åsikter om DN
När jag läser Greta Schüldts artikel i DN blir jag ledsen och förbannad. Hon är så rabiat negativ om årets sommarvärdar och Bibi Rödöö. Personligen har jag haft mycket glädje av att lyssna på olika sommarpratare och det finns ingen anledning att tro annat med årets uppställning. Spännvidden mellan ärkebiskop och clown (Manne af Klintberg) kan knappast vara ”särskilt urtrist”. Hennes kritik av Rödöö är närmast en vendetta och hon är ju inte ensam om programmet. Ordval som ”härskar¡, ”TV4-kompatibla kungarike” och ”undersåtar” är inte ett språk som hedrar DN. Jag ser mycket fram emot att lyssna på årets värdar. De ger en glädje, sorg och allmännbildning.
Göte Gunnarsson, Skövde
Vill du också skicka in korta texter (under 1 000 tecken inklusive blanksteg) och bilder eller bildinsändare till vinjetten ”Noterat av DN:s läsare”? Mejla i så fall insandare@dn.se! Ett mindre urval av publiceras på insändarsidan i tidningen tisdag–fredag och ett större urval på dn.se/insandare helgfri måndag–fredag. Mer om hur man skriver insändare i DN kan du läsa här. Sista publiceringen av ”Noterat av DN:s läsare” före sommaruppehållet är på torsdag den 18 juni.