Statsministern fick köra grävmaskin när bygget av ny fabrik invigdes i Eskilstuna
Volvo CE fortsätter att göra avtryck i Eskilstuna. I dag invigdes bygget av en ny grävmaskinsfabrik som fullt utbyggd år 2028 förväntas ge 300 nya arbetstillfällen.
Det var en uppsluppen stämning på Volvos anläggning i Eskilstuna när statsminister Ulf Kristersson och vice statsminister Ebba Busch (KD) satte sig bakom spakarna i var sin grävmaskin för att ta ett symboliskt första ”spadtag” för den fabrik som ska byggas.
– Det ger framtidshopp, sa Ebba Busch (KD).
Tillbyggnad
För Volvos del innebär fabriken en rejäl tillbyggnad som är viktig för framtiden, menade koncernens vd Martin Lundstedt.
– Vi förstärker hela Eskilstunaklusteret med en sån här anläggning, sa han.
På Volvos anläggning i Eskilstuna finns idag Volvo CE:s huvudkontor, en stor utvecklingsavdelning, försäljningskontor och tillverkning av komponenter till bland annat hjullastare. Med bygget av den nya fabriken få området också produktion av en slutprodukt – nämligen grävmaskiner.
”Eskilstuna som ett nav”
– Det är framför allt för den europeiska marknaden. Det är ett stort steg som steg som manifesterar Eskilstuna som ett nav för Volvo CE, sa Martin Lundstedt.
I klippet hörde du Ulf Kristersson om kopplingen mellan fabriken och barndomen i Torshälla.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.