Nattmangling i förhandlingar mellan USA och Iran
Publicerad 02.51
Den första dagen av samtal mellan USA och Iran i Schweiz har präglats av ett högt tonläge och skarpa ord.
Förhandlingarna har fortsatt in i natten, uppger en amerikansk diplomat.
Förhandlingarna följer upp det samförståndsavtal som parterna kom överens om tidigare i juni och hålls i schweiziska Bürgenstock. Bland annat finns frågan om Irans kärnenergi på agendan.
En amerikansk diplomat uppger för reportrar under natten mot måndagen att den iranska delegationen deltagit i ”intensiva diskussioner om alla delar av kärnavtalet”, och att samtalen väntas fortsätta in på småtimmarna. Samtalen uppges hittills även ha handlat om att ”klargöra” Irans uttalanden om Hormuzsundet.
USA:s president Donald Trump, som inte åkt till Schweiz, varnade Iran för nya attacker under söndagen.
”Iran måste omedelbart stoppa sitt välbetalda ombud i Libanon från att orsaka problem. Om de inte gör det kommer vi på nytt att slå till mot dem väldigt hårt, precis som i förra veckan, fast ännu hårdare”, skrev han där ”ombud” syftar på Iranstödda shiamilisen Hizbollah.
Det fick Irans chefsförhandlare Mohammad Bagher Ghalibaf att påpeka att hot inte kommer att tas med i förhandlingskalkylen och att Teheran är berett att försvara sig vid eventuella angrepp.