Fredsförhandlingarna i Schweiz – detta vet vi
Under söndagen inleddes förhandlingarna om ett fredsavtal mellan USA och Iran.
Mitt under samtalen riktade president Trump ett hot över sociala medier – vilket ska ha fått den iranska förhandlingsdelegationen att lämna i en protest.
”Vi kommer attackera Iran ännu hårdare”, skrev han.
Inför förhandlingarna i Schweiz var de stora frågorna kärnenergin, Hormuzsundet, samförståndsavtalet och kriget i Libanon.
Under samtalen höjdes tonläget kring kriget i Libanon när USA:s president riktade ett hot under pågående samtal på sin plattform Truth Social. Han skrev att Iran måste stoppa sina ”högt betalda stödgrupper i Libanon”, annars kommer USA att attackera Iran ”hårdare än förut”
Iran svarade med att framföra en protest under förhandlingarna. I ett inlägg på X skrev Irans huvudförhandlare Ghalibaf att de ser amerikanska hot som ”tom retorik” och att Irans väpnade styrkor ”är redo att svara”.
Iran meddelade att ett stopp på kriget i Libanon är ett villkor för att förhandlingarna ska fortsätta. En amerikansk diplomat uppger för Axios att ”mekanismer för att undvika konflikter i Libanon” var en av frågorna som diskuterades under samtalet.
Uppgifter om pausade förhandlingar
Vid klockan 20.00 svensk tid uppgav en iransk källa för Reuters att förhandlingarna pausats men inte avslutats för dagen. Strax efter 22.00 rapporterade iransk stats-tv att iranska delegationen lämnat förhandlingslokalen.
Sent på söndagskvällen har ingen från den amerikanska sidan eller den iranska delegationen har uttalat sig om förhandlingarna. Däremot uppgav den amerikanska diplomat för Axios att förhandlarna diskuterade ett ramverk för fortsatta samtal, och att alla fyra parter ”verkade nöjda med framstegen i samtalen”.
”Vi anser att denna inledande samtalsrunda lägger grunden för att bygga upp förtroende framöver”, säger källan till Axios.
Samförståndsavtalet ska diskuteras
Under samtalen diskuterades också utformningen av den 60 dagar långa förhandlingsperioden, under vilken en vapenvila ska råda. Perioden inleddes i förra veckan när Teheran och Washington skrev på ett samförståndsavtal.
Förhandlingarna
Från amerikanska sidan deltog vicepresident JD Vance och sändebuden Steve Witkoff och Jared Kushner i samtalen.
Iranska parlamentets talman Mohammad Bagher Ghalibaf och utrikesminister Abbas Araghchi representerade den iranska sidan.
Som medlare var Pakistans premiärminister Shehbaz Sharif och arméchef Syed Asim Munir på plats, samt företrädare från Qatar.
Förhandlingarna hålls på ett alpresort i schweiziska Bürgenstock.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.