← Alla nyheter

Expressen · 4 tim sedan Senaste

”Larven från helvetet” upptäckt i Danmark – igen

Den giftiga fjärilslarven skrämde danskarna när den upptäcktes i Odense förra sommaren Nu har ”larven från helvetet” dykt upp igen, rapporterar Ekstra Bladet .  – Den har giftiga tunna spröt och det blir andningssvårigheter, har Nils Carlsson på länsstyrelsen i Skåne tidigare sagt till Sydsvenskan .

Förra sommaren upptäcktes den giftiga ekprocessionspinnaren på en skola i danska kommunen Odense. B.T kallade den få ”larven från helvetet”.

Elever uppmanades att inte leka på vissa specifika områden och framför allt inte röra vid larven. Kommunen spenderade två miljoner danska kronor på att försöka utrota den – men nu har den upptäckts på samma plats igen.

Larven förekommer främst i Syd- och Mellaneuropa och tog sig till Danmark via trä som levererats från Tyskland.

Risk att den tar sig över sundet

Förra året varnade länsstyrelsen i Skåne för risken att larven tar sig över sundet.

– Det går snabbt, det räcker med lite tydliga, varma vindar, sa Nils Carlsson, expert på länsstyrelsen i Skåne till Sydsvenskan då.

Han är expert på invasiva arter och beskriver ekprocessionspinnaren som giftig. Den är klädd i 700 000 tunna spröt som innehåller ett thaumetopoein-liknande ämne. Det kan leda till hudbesvär och allergiska reaktioner, men det kan även bli värre än så.

– Den har giftiga tunna spröt och det blir andningssvårigheter, har Nils Carlsson förklarat.

Han kallade larven för en ”dörrknackningsart” som etablerar sig allt längre norrut i takt med att klimatet blir varmare.

Läs hela artikeln hos Expressen →

📡 Läs samma nyhet hos 3 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.