← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 4 tim sedan Lokalt

Fåglar fast i olja – stort utsläpp i Kvillebäcken

Vittnet: Fåglarna är svarta • Var oljan kommer ifrån är oklart – saneringsarbete pågår.

Det var vid 10-tiden på söndagen som räddningstjänsten larmades om ett oljeskimmer på vattenytan i Kvillebäcken.

På plats har räddningstjänsten samverkat med stadsmiljöförvaltningen, miljöförvaltningen och Kretslopp och vatten i Göteborgs stad, samt med polisen. Saneringsarbetet inleddes under söndagen och länsar har lagts ut i vattnet för att förhindra att oljan sprider sig vidare.

Enligt räddningstjänstens uppskattning har oljan spridit sig längs drygt en och en halv kilometer av Kvillebäcken. Hur stora mängder olja det rör sig om kan de i nuläget inte svara på – inte heller var utsläppet kommer ifrån.

Peter Johansson vid räddningstjänsten har dock en möjlig teori.

– Vi har försökt eftersöka utsläppskällan för att kunna få stopp på det här men vi har inte lyckats hitta den. En teori är att det här kanske har ett samband med det kraftiga regnet som har kommit in under lördagen. Att det på något vis har sköljts ut, säger Johansson.

Flera fåglar ska ha drabbats av oljeutsläppet.

Enligt uppgifter till GP har tre privatpersoner under flera timmar försökt fånga in de oljeskadade fåglar med hjälp av håvar och mat, men utan att lyckas. Även djurambulansen har varit på plats.

Det ska lukta väldigt mycket olja över området och hela vattnet beskrivs som regnbågsfärgat, enligt en person på plats som GP har pratat med. Samtidigt som hon går över ån beskriver hon läget på platsen.

– Det är massor av fåglar som är svarta. Jag pratade med djurambulansen som berättade att de tog fåglar som satt fast i tjock olja. Det har varit väldigt svårt att få tag på fåglarna.

Vittnet: ”Blir frustrerad”

Hon beskriver hur åtgärder pågår för att begränsa utsläppet och suga upp oljan. Samtidigt upplever hon situationen som omfattande och berättar att hon tittar på änder som försöker tvätta sig.

– Jag ser två, tre som är svarta. Jag är så frustrerad över att det bara är en bil här, och inte flera. Problemet måste få en lösning, för det är väldigt många fåglar här.

Saneringsarbete pågår

Räddningstjänsten har arbetat med insatsen i omgångar under dagen. När GP talade med räddningstjänsten vid 20-tiden hade personalen lämnat platsen för kvällen, men arbetet kommer att fortsätta under måndagen.

– Vi kommer att fortsätta undersöka området under morgondagen för att göra en ny bedömning av läget. Saneringen pågår fortfarande på platsen, säger Peter Johansson.

Stadsmiljöförvaltningen och Kretslopp och vatten har inlett ett arbete för att lokalisera utsläppskällan – men än så länge utan resultat.

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.