När Blågult mötte media efter 1-5-smällen mot Nederländerna reagerade många på att spelarna inte visade mer känslor och större besvikelse efter att blivit så utskåpade.
Flera spelare, däribland lagkaptenen Victor Nilsson Lindelöf, lyfte snarare fram det som var bra i matchen och att det fanns en hel del att ta med sig till nästa match, mot Japan natten mot torsdag. Graham Potter sa att det fanns saker att bygga vidare på från till exempel andra halvan av första halvlek.
– Man skäms över att det är ett så stort resultat. Men jag vet inte på vilket sätt man ska visa det bara för sakens skull. Alla reagerar olika också. Sen är det nog speciellt i ett landslag. Jag tror många kanske också går till sig själva först, säger Jesper Karlström när han får en fråga i ämnet.
”Det var inte bråk i omklädningsrummet”
Men bakom stängda dörrar svallade känslorna uppenbarligen desto mer.
– Det är klart att vi var sjukt besvikna, frustrerade och förbannade. Men det var inte så att det var bråk i omklädningsrummet mellan oss spelare.
Mittfältaren höll själv låg profil.
– Jag gillar inte att snacka direkt efter matchen. Det är mycket känslor och det är lätt att det kan bli fel då.
Taha Ali var den andra spelaren vid sidan av Karlström som mötte media under söndagen.
– Det vi snackade om i omklädningsrummet håller vi där, säger han.
Om du går till dig själv då, hur ser du på din egen insats, Jesper Karlström?
– Jag kan inte säga något annat än att den inte var tillräckligt bra.
”Blir ett spel vad man säger utåt”
Han säger sig inte läsa media efter matcherna.
– Ingenting faktiskt. Man förstår ju vad som skrivs och sägs men det är verkligen inget som påverkar mig. Jag tror det är samma för de andra i laget, säger Karlström.
Du är hårdare i din kritik mot er insats idag. Tänker man sig för mer vad man säger direkt efter matchen med tanke på att det är landslaget, VM och att allt man säger kablas ut?
– Det är klart man tänker på vad man säger. Men man vill inte vara för positiv för man vet hur folk kan reagera på det och samtidigt inte vara för negativ heller. Vi vet allihop att när det går bra så är inte allt tipptopp och när det går dåligt så är det inte alltid katastrof heller. Det gäller att vara nyanserad och det är klart att det blir ett litet spel ibland vad man säger utåt, säger Karlström.