INSÄNDARE. Regeringens ex gratia-ersättning till de felaktigt utpekade läkarna i styckmordet på Catrine da Costa är ett hån. Det femdubbla vore även det för lite, skriver Bengt Edman.
Efter 42 år av negligering och strutsbeteende mot de två läkarna i da Costafallet har nu svenska staten fallit till föga och gett dem två miljoner kronor var i ersättning för en skandalös domstolsprocess på 1980-talet.
Mycket pengar i absoluta tal, men som ett plåster på orimliga sår i förlorat socialt liv och anseende, läkarlegitimation och utkomst, är detta bara cirka 50 000 kronor per år för ett säkert outsägligt lidande.
En ynkedom och skam, justitieminister Gunnar Strömmer (M) och kompani! Det femdubbla vore även det för lite.
Mer om insändare: Så skriver du på insändare och svar
Fler insändare: dn.se/insandare