SSAB öppnade i Luleå – arbetare drabbad av näsblod
SSAB i Luleå stängde arbetsplatsen i påskas efter att flera arbetare drabbats av mystiska sjukdomar. För två dagar sedan öppnade man den helt igen och nu har en arbetare drabbats av näsblod.
Det var under förmiddagen som den anställde fick näsblod och enligt nya rutiner pausades arbetet för den drabbade omgående. Något som Norrbottens-Kuriren rapporterade först.
– Personen har förts till företagshälsovården för en medicinsk bedömning. Nu inväntar vi utvärdering av symptomen, säger Martin Gidlund, kommunikationsansvarig på SSAB i Luleå, till SVT.
Det är i skrivande stund oklart på vilket område personen har arbetat på och om den anställde jobbat i det som SSAB kallar en enhet.
– I regel jobbar man i en enhet och då pausas arbetet för samtliga som ingår i den enheten, säger Gidlund.
30-tal drabbades under våren
Hela arbetsplatsen öppnades upp för bara ett par dagar sedan, med det sagt har inte samtliga arbeten som pausats återupptagits.
– Det genomförs fortfarande protokoll och åtgärder men i närtid kommer alla jobb att återupptas, säger Martin Gidlund.
Under våren insjuknade ett 30-tal arbetare med olika former av symptom, bland annat yrsel, huvudvärk och näsblod. Bedömningen då var att sjukdomsfallen uppstod till följd av en kombination av faktorer där exponeringen för fina dammpartiklar var den primära faktorn.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.