Engla Nilsson tillbaka efter mardrömmen: ”Otroligt stolt över mig själv”
Höjdhopparen Engla Nilsson avslutade innesäsongen i förtid efter ätstörningar.
I dag var Örgrytehopparen tillbaka vid en tävling i Tyskland och klarade 1,85.
– Jag är otroligt stolt över mig själv, säger Nilsson.
21-åringen fick sitt stora genombrott med bronset vid inne-EM förra säsongen och klarade 1,94 under utomhussäsongen där det blev VM-start.
Men sedan fick hon ätstörningsproblem och kunde inte ta till sig träningen. Efter tre raka inomhusresultat på 1,84 avslutade hon inomhussäsongen med 1,79 i början av februari.
Hon inledde utomhussäsongen med ett par lopp på 100 meter häck. I dag var det dags för specialgrenen höjdhopp i Essen, Tyskland i hoppgalan på torget i staden.
”Mest nöjd med känslan”
Hon gick in blygsamt på 1,71 som hon klarade i första försöket liksom 1,76 och 1,81. Hon rev första försöket på 1,85 men klarade andra försöket. Sedan rev hon ut sig på 1,89.
– Det känns superkul att vara igång igen! Jag är otroligt stolt över mig själv efter allt jag gått igenom den senaste tiden och jag är så glad att vara i gång och tävla igen, säger Nilsson till det svenska friidrottsförbundet.
Höjden var en sak, en annan sak var känslan som Nilsson fick med sig.
– Jag är mest nöjd med känslan i dag. Höjden är vad det är men känslan jag hade i dag är något jag inte känt på väldigt länge. Jag är så glad att jag känner mig stark igen också, säger Nilsson som blev sexa.
Australiskan Eleanor Patterson, som har fem OS- och VM-medaljer, vann på fina 2,00.
Nästa tävling blir i tjeckiska Brno på torsdag.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.