Nästan exakt ett dygn har passerat sedan det svenska herrlandslagets största VM-förlust på 76 år. Gårdagens 1–5-förödmjukelse på Houston Stadium ska såklart analyseras ytterligare, men sedan gäller det att lägga matchen till handlingarna och blicka framåt.
Mot den avslutande gruppspelsmatchen mot Japan – i Dallas klockan 01 på fredag, svensk tid.
”Sjukt besvikna”
Det finns ingen tid för depp, inget utrymme för självömkan, säger mittfältaren Jesper Karlström.
– Det är klart att vi är sjukt besvikna, frustrerade och förbannade efter att ha förlorat med 1–5. Man skäms över ett sådant resultat, säger Udineseproffset.
– Vi har en match kvar i gruppen och allting i egna händer. Det gäller att ta det här på rätt sätt. Vi måste vara positiva och se fram emot nästa match.
I försöken att slicka såren har det svenska laget åtminstone bästa tänkbara sällskap. Söndagen markerade familjedag för spelarna, bland annat med försenat midsommarfirande på agendan.
– Det kommer inte hjälpa någon att vara ledsen och deppig. I går var man inte jätteglad och det var svårt att somna. Men från och med i dag gäller det att se framåt, och när familjer och barn är på plats gör det ju att man får energi, säger Jesper Karlström.